Motorsåg och handhållet

Ålder och frågo om hva sågar

8 inlägg 2698 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ålder och frågo om hva sågar

Biffelina  
#521692 Hejsan, mitt första inlägg på forumet :)

Fick en såg I inbyte (+pengar) när jag sålde min 550xpg och har börjat pilla lite lätt med den. Killen sa att det är en 242xpg
Men som ni ser på skylten så står det bara 42 s? Är detta en 42 special eller vad står S för?
Denna sågen har även handtagsvärme och står professional på sidan av toppkåpan

Undrar även hur gammal den är, är den gjord 98 eller 88 hur ser man skillnad på det?

Har en även en 254 som jag undrar vad för årsmodell det är
Lägger in den bilden också

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

Fredrik Reuter  
#521697 Hej,
Jag kan inget i ämnet men jag tog mig friheten att ladda upp bilderna direkt till Skogsforum. Forumbilder-sajten är tyvärr föråldrad och använder inte SSL, det gör att bilder därifrån aldrig kommer visas på Skogsforum (pga säkerhetsskäl).

Välkommen till oss! 👍

Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

Biffelina  
#521703 Ååh tack! Visste inte det, är några år sedan jag hängde på olika forum på nätet :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521707 Hej du!
Tänkte ge mig i kast o se om vi kan bena ur lite årtal.
Ofta är gamla sågar ihop plockade av lite allt möjligt som passar och det kan ibland vara lite klurigt o hitta rätt.
Det är lite en definitions fråga. Skillnaderna på 242 och 42Special är få och små. De sista 42S var i stort sett sett 242 utan värme.
Den som du kallar 242 är nog en 42Special från start, eftersom det står så på vevhuset. Den har nog bara 242 start.
1998 är nog rimligt.
Man kollar typskylt och sågens delar. Sen jämföra mot sprängskisser..
Typskylt, plast detaljers gjut märke är sånt som visar delarnas ålder. Vevhus är det man brukar gå på för att fastställa årtal.

Din 254as typskylt är av de sista som monterade 01. Den är ditskruvad istället för nitad som den skulle vara så det är nog inte helt säkert resten av sågen är från 01.

Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

Biffelina  
#521709 Tack så hjärtligt för hjälpen! de rätade ut många frågetecken :) då kan man nog konstatera att 42an är lite av ett ihop plock då det står att överskåpan är gjuten 1990 :) tänkte inte på att det finns gjut märken på plasten..

254 är nog helt från 01 då min far köpte den ny, men han har så dåligt minne och kom inte ihåg när han köpte den.. :/ å jag förstod inte om den va från 2001 eller från 1996 när jag kollade skylten haha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

Biffelina  
#521710 En till snabb fråga när jag ändå är igång med min tråd haha

Då kolven va lite repig på avgassidan så har jag bestämt mig för att byta den och kolvring och hona cylindern

Är en repa i den som jag är osäker på om den är okey eller ren skrot och bättre att köpa ny..

Man känner repan pytte lite med naglen men inte så den fastnar eller så om ni förstår..
1534502888_img_8591.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

totte  
#521743 Den där cylindern fungerar nog utan problem. Bara att skruva ihop och testa. Tycker du sen sågen går dåligt kan det ju vara läge att byta, annars är det bara att blåsa på.

Användarvisningsbild

Re: Ålder och frågo om hva sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#521767
Biffelina skrev:Tack så hjärtligt för hjälpen! de rätade ut många frågetecken :) då kan man nog konstatera att 42an är lite av ett ihop plock då det står att överskåpan är gjuten 1990 :) tänkte inte på att det finns gjut märken på plasten..

254 är nog helt från 01 då min far köpte den ny, men han har så dåligt minne och kom inte ihåg när han köpte den.. :/ å jag förstod inte om den va från 2001 eller från 1996 när jag kollade skylten haha


Att tänka på med gjutnummer är att det görs ofta väldigt många på en gång så det kan vara några år äldre. Likaså reservdel som legat på hyllan ett tag.

254and plåt skulle varit nitad om det var rätt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).