Skogsmiljö och Trädlära

Nya barkborreangrepp

11 inlägg 5002 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya barkborreangrepp

träis  
#520116 Jag har i min skog sett en hel del nya angrepp av barkborreskador ca 500 träd. Har inte haft större problem med detta tidigare och undrar om det finns fler som har samma erfarenhet. Detta bör kunna bli ett problem i denna torra sommar. Min skog finns i sydöstra Småland. Träis



   TS
Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

jannee  
#520119 Är granbarkborreangreppen samlade är nog det bästa att göra en avverkningsanmälan, slutavverka beståndet.
Värre är det när de består lite av spridda skurar, lär nästa år komma fler i anslutning till de redan uppmärksammade.
Blir senare lucka på lucka och vid nästa storm ligger resten.
Då bättre att stämma ån i bäcken.

Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

Håkan A  
#520146 Ja, barkborreangrepp utgör ett problem i sydöstra Småland denna torrsommar! 😡 Och precis som jannee skriver så är det läge att agera. Nu framgår det inte om @träis skador är samlade på några få ställen med många angripna träd, eller om det är enstaka angrepp fördelat över hel fastighet. Eftersom det beskrivs som nya angrepp antar jag att de ca 500 träden fortfarande är gröna, och att det är borrmjöl och ingångshål som visar att det är nya angrepp?
Med det antalet angripna stammar skulle jag definitivt plocka bort så många angripna träd som möjligt, givet att det fortfarande finns barkborrar kvar i träden. De träd som redan är barkfallna och döda och inte innehåller barkborrar kvittar ur bekämpningssynpunkt.
Har för egen del identifierat angrepp i ett par områden med totalt ett 50 tal nyangripna granar. Skadorna hos mig är fortfarande på en nivå så att jag nöjer mig med att plocka bort angripna stammar, "Sök och plock", för att sedan följa utvecklingen. Blir det ytterligare angrepp i området så blir det troligen avveckling av beståndet.
Denna länk med kunskap finns säkert på SFO sedan tidigare men en repetition kan vara på sin plats: http://granbarkborre.slu.se/

Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

träis  
#520182 Har hittat på 5 ställen hitlistorna men befarar att det kan finnas mer som jag missat. Uppskattar volymen till ca 400-500 fub hittills. Fanns några träd för ca 2 veckor sedan så det verkar angripet under senaste 2 veckorna.
Träis

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

träis  
#520183 Håkan ja de är gröna med borrmjöl . Bonitet G28- G30 delvis lite torr mark.
Träis

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

Hema  
#520193 Torkan har nog stressat en del granar med angrepp som följd. Jag har tagit hand om några idag och hittat några hos markgrannen.

Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

Håkan A  
#520199 Värmen och torkan i år ger barkborrarna dubbla fördelar. Torkstressade granar har svårt att försvara sig mot angrepp, vilket troligen lett till en mycket lyckad reproduktion/förökning efter första svärmningen, och de nya angrepp vi hittar nu bedömer jag kommer från svärmning av den nya generationen barkborrar.
När det gäller detaljerna runt barkborrens reproduktion och svärmning så finns det säkert många medlemmar på SFO som är betydligt duktigare på detta än vad jag är.

@träis, med den mängden nya angrepp som du hittat skulle jag definitivt se till att få hjälp med upparbetning av angripna stammar snarast. Gör du jobbet själv skulle jag teckna ett leveranskontrakt med någon aktör och sätta igång så fort vädret är tjänligt. Allt för att kunna få bort så många barkborrar som möjligt från skogen, innan de lämnar de angripna träden för övervintring i marken.

Jag vet att virkesinköpare hos flera olika aktörer ser med stor oro på utvecklingen, bl.a. överväger Södra, på Mönsterås VO, att ordna skogsdag/skogskväll på kort varsel för att visa intresserade medlemmar vad man skall leta efter för att hitta angreppen, för att få så många som möjligt att gå ut och inventera eventuella angrepp på sina fastigheter.

Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

träis  
#520203 Jag tror också att det ärfråm en senare svärmning i juli.
Upparbetning av träden är beställt nu.
Träis

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

alias  
#520206
jannee skrev:Är granbarkborreangreppen samlade är nog det bästa att göra en avverkningsanmälan, slutavverka beståndet.
Värre är det när de består lite av spridda skurar, lär nästa år komma fler i anslutning till de redan uppmärksammade.
Blir senare lucka på lucka och vid nästa storm ligger resten.
Då bättre att stämma ån i bäcken.


@träis:

Om det blir så stora sammanhängande ytor att avverkningsanmälan krävs (0,5 ha) så skriv med i ansökan att du vill ha dispens från sexveckorsregeln med hänvisning till pågående barkborreangrepp - annars är risken stor att borrarna hunnit flyga till nya träd innan du får börja hugga.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nya barkborreangrepp

p till p  
#520225 Hur går det med nyckelbiotoperna och annan hänsyn.

Avatar Fallback

Re: Nya barkborreangrepp

träis  
#520229 Finns inga större naturvärden i dessa bestånd utan ren produktions skog.
Det största området är mer ön 0,5 ha och hyggesanmält sedan tidigare.
Träis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).