Skogsmiljö och Trädlära

Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

11 inlägg 4505 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Fredrik Reuter  
#519872 Tidningarnas Telegrambyrå kablade i morse ut nyheten om att entomologen och förre forskaren på SLU Lars-Ove Wikars gläds åt 2018 års skogsbränder, skogsbruket vill ha ordning och det behövs mer kaos enligt Wikars.

Anledningen är att det gynnar så kallade pyrofiler, insektsarter som har sin hela existens att tacka skogsbränder för. Exempel på dessa arter är sotsvarta praktbaggen och rökdansflugan.

I forna brann cirka 300.000 hektar skog årligen i Sverige, det är 1% av den totala skogsarealen.

För att hålla dessa pyrofiler vid liv (bland annat) så sker så kallade naturvårdsbränningar varje år i Sverige. Det är kontrollerade skogsbränder som genomförs av bland annat Skogsstyrelsen för att efterlikna dessa naturliga skogsbränder.

I slutet av telegrammet tar TT upp att dessa naturvårdsbränningar ser till att brandsuktande arter överlever men att biologen anser att det behövs mer naturlig skog för att rädda ännu mer.

Man kan då undra med syftet med detta Telegram...

Bild
Bild från SVT

Läs nyheten här: http://tt.omni.se/346267e0629cabe6b9c52 ... 39f4b2dd24



   TS
Användarvisningsbild

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519893 Undrar om denne Lars-Ove Wikars skulle vara lika glad om det var hans privata egendom som brann? Skulle inte tro det...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Bosse1  
#519895 Man blir äcklad, driva konsultfirma :ymparty: vissa gör allt för stålarna.

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

80-90  
#519897 Vansinne 👎

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519900 Nu på P1 en vurmare

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Amatörhuggare 62  
#519903 Usch och FY, och Tvi Vale !!!!!! 😈
Ska dom totalt ,knäcka folk.
Med alla påfund.

Inte Klokt, Borde väl tänka något.
På alla dom som fått sin livsnäring.
I Aska och Kol .

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Värmlänning  
#520053 Med den inställningen hoppas jag att han självmant tänder på sin skog. För den biologiska mångfaldens skull.

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Bosse1  
#520063 Hur är det egentligen att bedriva forskning på annans mark? Vore jag markägare i brandområdet bannade jag denna konsult. Om inte kan man ifrågasätta Länsstyrelsens trovärdighet än en gång :geek: Liknande Kirppfallet.

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

Bosse1  
#520096
Nissar.pdf
Verkar tveksamt med nissarna iallafall :-b

Avatar Fallback

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

bgl  
#520126 Länk till artikel som beskriver ökning av sorkfeber efter skogsbrand.https://www.hd.se/2018-08-04/sorkfeber- ... ernas-spar
Man får väl hoppas att alla skogsbrandfanatiker som besöker brandfälten kommer att drabbas! /Ironi/
Får förmoda att expertmyndigheten Socialstyrelsen avhåller sig från egna jubelrop över bränderna.

Användarvisningsbild

Re: Biolog gläds åt skogsbränderna 2018

p till p  
#520219 Det talas ju om att urskog är bättre för kålbalansen än brukad skog vad säger de om skogsbränder.

Det vore nog bra för andra material om 1% av skogen brann varje år men hur skulle det bli med utsläppen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).