Skogsnyheter

Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

6 inlägg 3082 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

Fredrik Reuter  
#519645 Ingen verkar veta varför men i spåren av torkan sommaren 2018 verkar så kallade plötsliga grenfall på främst grövre lövträd öka i år. Det är främst under eftermiddagar och kvällar som detta fenomen uppdagas och det handlar alltså om att speciellt äldre och grövre lövträd helt sonika fäller grenar från stammen.

Man vet inte, men det finns teorier varför detta grenfall inträffar:

– Men där emot så finns det lite olika teorier, och den teori som jag mest lutar mig mot handlar om att när det är mycket varmt och torrt så pumpar rotsystemet upp mycket vatten samtidigt som det dunstar från bladen. På eftermiddagarna så ökar luftfuktigheten, speciellt efter lite regn, och då är risken att luftfuktigheten kring bladen blir så hög att det inte avdunstar något vatten längre. Teorin är att grenarna då blir tyngre och tyngre tills de knäcks.


Någon större fara att bli träffad av en gren verkar det dock inte. Sannolikheten är större att bli träffad av blixten.

Har du sett något grenfall i år? Rapportera eller diskutera gärna här nedan.

Läs mer: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7010507




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

Torbjörn Johnsen  
#519651 Teorin om ökad vattenmängd låter ju rimlig. Sen så växer ju träden under växtsäsongen. Grenarna blir längre och det blir fler löv. Därmed ökad vikt. Antalet ökade kilo som en grov gren ska bära efter att årets tillväxt är på plats är nog betydande. Förr eller senare kanske det blir för mycket och då är det ju logiskt att det sker i slutet av växtsäsongen. Eller? Fler teorier? Ni som jobbar med arboristinsatser har nog en del att tillföra!

Avatar Fallback

Re: Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

Hema  
#519754 https://m.youtube.com/watch?v=BickMFHAZR0
Har detta klipp postats innan?
Han säger att 95% av vattnet avdunstar och om det då helt plötsligt inte kan avdunstar, så borde det finnas risk för tunga grenar. Men det måste vara bara vissa tränare, för det finns både varmare och fuktigare miljöer än här. Samt det vore intressant o testa fuktigheten på en sådan fälld/knäckt gren.

Avatar Fallback

Re: Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

Robertberg  
#519825 Såg denna gren på marken nu ikväll, måste ha trillat ner idag eller igår.

Avatar Fallback

Re: Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

Hema  
#519831 Har du en fuktmätare? Kul om du kunde testa

Avatar Fallback

Re: Plötsligt grenfall, lövträd stressade i torkan

Robertberg  
#519834 Hmm har en från jula, tveksam tillförlitlighet. Men skulle kunna mäta ändå!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).