Skogshistoria

Planteringarna vid Kratte Masugn

2 inlägg 5215 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planteringarna vid Kratte Masugn

LarsTirén  
#519381 Jag hoppas denna frågan platsar i den här kategorin. Vi åkte förbi Kratte Masugn utanför Torsåker idag. Längs vägen låg de två bestånden på bilderna.
Kratte var ju skogsbruksskola och ägdes av Skogsvårdsstyrelsen mellan mitten på 40-talet till någon gång på 70-talet, så att det står några försöksodlingar där är inget konstigt men är det någon som kan historien och vet syftet med odlingarna?

1532796979_dsc_0834.jpg


1532796971_dsc_0830.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Planteringarna vid Kratte Masugn

DagL  
#519396 Jag kommentarer fast jag inte kan ge något exakt svar men jag förstår vilka bestånd som åsyftas. I en historik om skogsgenetikens historia 1999 skriver jag: "Another organisation "Sällskapet för praktisk skogsträdsförädling" was organized in 1941 by some forestry companies in Northern and Central Sweden with first Lindqvist and later Arnborg as the head. Emphasis was on the classification of stands as seed sources and later plus tree selection. In 1949 a seed supply plan for Gävleborg county was presented. Kratte Masugn became an important place of activity."

I ett föredrag om historien av skogsgenetik/förädling säger jag ungefär:
"Lindquist (1946) nämner: Stockholm, Uppsala, Ekebo, Linköping, Brunsberg, Dalfors, Sundmo och Kratte Masugn as places where forest gentics/tree breeding goes on.
Av dessa återstår endast Ekebo med kontinuitet. Uppsala övergavs och togs upp igen från scratch och finns kanske kvar, men utan klar kontinuitet. Garpenberg har kommit och gått. Umeå har tillkommit.
Den genomsnittliga livstiden för en skogsgenetisk enhet är mindre än 30 år, detta försvårar koppling till levande träd. Umeå och Ekebo är de enda platser som överlevt längre än 30 år, 8 etableringsförsök har gått under snabbare."
180701 hade institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi i Umeå existerat 40 år, vilket kan ses som ett organisatoriskt rekord i institutionell kontinuitet för skogsgenetik i Sverige. Undrar om någon uppmärksammar 40 års jubileet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).