Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets skog?

9 inlägg 5418 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets skog?

Fredrik Reuter  
#519306 Nu börjar tidiga rapporter släppas över hur de stora skogsbränderna i Dalarna, Gävleborg och Jämtland startade. Tittar man på hur skogsbranden i Kårböle startade så visar det sig att den mycket väl kan ha startad på ett skogsskifte som ägs av Naturvårdsverket.

I ärlighetens namn är det kanske ingen big deal, det var ju med största sannolikhet åskan som startade skogsbranden. Men med tanke på miljörörelsens lobbyverksamhet att vi typ "får skylla oss själva eftersom vi planterat monokulturer", något som vi bland annat diskuterat i trådar som Skogsbruket mer än halverar skogsbränderna i Sverige och Skogsbrand - miljörörelsens bästa vän så är det ändå på något sätt ganska intressant att ta upp till diskussion.

Intressant verkar det också vara att detta skifte som verkar bestå av ca 90 hektar skog varken har nyckelbiotoper eller formellt skydd. Borde inte Naturvårdsverkets skogar vara fullplottrade med skydd för att föregå med gott exempel? Risken är ju annars att det blir konspirationsteorier om att Staten undanhåller drygt 1 miljon hektar skogsmark från skydd (Naturvårdsverket äger faktiskt så mycket) för att få den verkliga areal skog som är skyddad större än på pappret.

Här är källorna om du vill kolla själv:

1. Brandförloppet: https://www.svtstatic.se/image-cms/svts ... 150dpi.pdf

2. Stora markägares innehav, Naturvårdsverkets skogskarta (stora markägare måste iklickat, det finns under menyn Planeringsunderlag och strategier): http://skyddadnatur.naturvardsverket.se/



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519308 Den här konspirationsteorin, hur är pass stämmer den och är där någon sanning nära Den?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519309 Kan det inte bara vara så att det är inbytes mark! Som senare bytes till markägare med skog som håller högre naturvärden? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Fredrik Reuter  
#519310 Kolla gärna själva i länkarna ovan och gör er egen bedömning.

Hur menar du Tåndemåla?

I så fall borde väl Naturvårdsverket ha uppdaterat sitt kartverktyg och tagit bort sig själv som ägare av marken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Avslutat-03  
#519311 Tror också att det är bytesmark för att erbjuda markägare i utbyte mot naturreservat. Skiftet på andra sidan sjön ägs av Sveaskog så det kan mycket väl ingå i de arealer Sveaskog fått lämna ifrån sig.

Sen tolkar jag dina kartor som att branden startade (i den gröna ringen) nordväst om Naturvårdsverkets skifte.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Humlas  
#519313 Bästa medicinen mot skogsbrand:

1. Välstädat i skogen, så lite död ved som möjligt.
2. Välgallrat och välröjt.
3. Med jämna mellanrum K1 och K2:or. Gärna kvadratiska eller rektangulära.
4. Väl utbyggt nät av skogsbilsvägar.

Dvs den skog som var idealet fram till 1993...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Fredrik Reuter  
#519314 Ok, så skulle det kunna vara, ursäkta att jag inte fattade först.
Men det är nytt för mig, hur stor del av Naturvårdsverkets skogsareal "ligger i träda" inför inbyte då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Fredrik Reuter  
#519317 Nu får ni hjälpa mig. Jag får bara fram att inbytesmark tagits från Sveaskogs markinnehav. Vidare att den största majoriteten av den 1,1 miljoner hektar som Naturvårdsverket äger är formellt skyddad (fjällskog etc), men de har 130.000 produktiv skogsmark.

Håvra 2:21 heter skiftet. Sveaskogs mark på andra sidan vattnet ingår i Katrinebergs område.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbranden i Kårböle startade på Naturvårdsverkets sko

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519343 Vet inte hur fastigheter från allmänna arvsfonden förvaltas!
Bytesmark tars som sagt oftast från sveaskog!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).