Uppvärmning

Fukt i källare och krypgrunder

5 inlägg 3934 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fukt i källare och krypgrunder

bgl  
#519215 Skriver under titeln 'uppvärmning' även om det är vädret som ställer till det.
Vi har källare under halva huset och krypgrund under andra halvan med metertjock murad grund.
Vi har sedan mer än 25 år en luftavfuktare som alltid går, mängden vatten som den tar ur luften är ett bra mått på fuktigheten i källaren. Normala år brukar fukten i källarluften öka i slutet av augusti, men i år har den varit hög egentligen hela sommaren. Senaste månaden tar avfuktaren upp sina maxprestation och man känner att det ändåfinns fukt kvar i källarluften.
Fick nyss höra om ett hus där familjen trodde sig ha en läckande ledning i källaren med vatten på golvet, det visade sig vara kondens!
Så lång period med så höga dagstemperaturer transporterar in rekordmycket fukt till källarluften, det oberoende av hur väldränerad grunden må vara.
Gott råd till alla som inte besöker sin så ofta, kolla så det inte är för fuktigt!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fukt i källare och krypgrunder

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519247 Kollade för säkerhets skull min krypgrundsavfuktare nu och den säger 61% luftfuktighet och 18.9 grader.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fukt i källare och krypgrunder

bgl  
#519253 Precis samma värden som vi har. Värden under 70% är okej, problemet är den höga lufttemperaturen i krypgrunden som den varma sommaren ger. Samlad fuktmängd, framför allt i grundens murverk, blir stor och när så småningom lufttemperaturen och temperaturen i murarna sjunker är risken stor att relativa fuktigheten blir för hög. Sensommar och höst kräver bevakning för att se hur uttorkningen fortlöper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i källare och krypgrunder

Hema  
#519289 Problemen borde väl bli värre ju sämre isolering som källaren har på utsidan?

Användarvisningsbild

Re: Fukt i källare och krypgrunder

halvproffs  
#519294 Efter många golv-husrenoveringar kan jag konstatera att endast ett torpargrund var det blött i. Anledningen var att husägardamen hade musskräck och hade monterat i 90graders plastkrökar i kattgluggarna så regnvattnet spolade rakt in under golven.
Däremot har jag sett flera krypgrunder som varit rejält mögliga.
Finns många ventiler på ett krypgrund men inte på ett torpargrund. Kan det vara en orsak att för stora och fuktiga luftmängder finns där?
Inga insektsnät på kattgluggar däremot på krypgrundsventiler. Ni vet själv att det knappt blåser genom ett myggfönster.
Aldrig hittat getingar mm under golven. Säkert för mörkt och kallt. Bara mina 10 spänn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).