Socialt (mer om oss)

Lättstängslade betesdjur?

9 inlägg 3164 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lättstängslade betesdjur?

Axl  
#518027 Vi har idag 7 tackor + lamm för att hålla lite beten öppna och få lite kött. I sommar när det varit torrt tycker jag dom varit lite väl mycket ute ur hagen.

Vilka djur är lätta stängsla, ger gott kött och är lätta att ha att göra med i allmänhet?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lättstängslade betesdjur?

Sandström87  
#518028 Inget djur är lätt att stängsla om de finns för lite mat.
Och vissa djur som lär sig rymma kommer alltid å göra de

Avatar Fallback

Re: Lättstängslade betesdjur?

Axl  
#518035 Så är det men om man jämför med hästarna sp är det ett mörker att försöka hålla fåren inne. Dom är ju ganska kräsna på vad dom äter också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lättstängslade betesdjur?

Sandström87  
#518037 Vi har aldrig haft problem med att fåren rymmer å då stängslar vi endast med två trådar. Så de kanske skiljer mellan olika raser också?

Avatar Fallback

Re: Lättstängslade betesdjur?

Robertberg  
#518042 Våra kvigor har varit förvånansvärt toleranta till dåligt bete än så länge. Fast det vågar man knappt skriva..
De har också ökat i hull sedan vi släppte ut dem.
Viktigt att de har bra tillgång till vatten.

Umgås man med dem blir de tillgivna, står till och med och väntar på att få gå in i fållan vid flytt. Ibland iallafall..

Avatar Fallback

Re: Lättstängslade betesdjur?

Axl  
#518055
Sandström87 skrev:Vi har aldrig haft problem med att fåren rymmer å då stängslar vi endast med två trådar. Så de kanske skiljer mellan olika raser också?


Jag tror det skiljer en del. Vad har ni för ras?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lättstängslade betesdjur?

Sandström87  
#518056 Vi ha nå blandrasfår. Tog hand om några jämtlandsfår och dom va helt hopplös på å smita så dom gick till slakt.

Användarvisningsbild

Re: Lättstängslade betesdjur?

JohannesG  
#518058 Har ingen direkt erfarenhet av får. Men över lag gäller det att ha lugna djur som har RESPEKT för eltråden om man nu inte kör med nät, men vissa kryper ju under, genom eller hoppar över även där. Har de inte lärt sig vad tråd eller stängsel i allmänhet är så är det ganska hopplöst att hålla dem inne. Och så klart ett bra aggregat så det är bra ström i tråden även om det ligger lite gräs på någonstans, i kombination med att röja under stängslet.

Användarvisningsbild

Re: Lättstängslade betesdjur?

Kenya Cane  
#518080 Lösningen rent allmänt är väl tillräckligt stora hagar och bete. Vi hade får men betet var tyvärr otillräckligt. Vissa av dem blev mästare på att antingen hoppa över stängslet eller krypa under. Men de rymde ju inte långt utan stannade alltid nära resten av flocken och kröp eller hoppade sedan in i hagen igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).