Vedmaskiner, flishuggar

Svärdkap eller cirkelkap på vedmaskinen?

12 inlägg 9274 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdkap eller cirkelkap på vedmaskinen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34833 Diskuterat lite med pappa om att uppgradera vedmaskinen och
då måste man ju först bestämma om man ska ha svärd eller cirkel på den.
Vad tycker ni är fördelarna med respektive system?



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34837 Klingan är en jäkel på att tjuta, men den ger mindre spån.

Avatar Fallback
dag-man  
#34839 klinga blir väl snabbare på klenare ved, men ska man köra lite grövre ska man nog ha svärd.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34846 Har kört både nu.
Klinga kräver mindre underhåll.
Mindre spån (mycke mindre)
Kapar fort.

Kedja.
Mer underhåll av svärd/kedja.
Mycke spån.
Ger ifrån sig oljedimma som man får i sig.
För ett jäkla liv.
Blir lättare slö.

Avatar Fallback
Tompa Tveskägg  
#36337 Hej på er. Henrik gillar nog klingor... :) Mina fem ören:

* svärd hanterar i stort sett alltid grövre ved (det beror på pris, fabrikat m.m. men om vi pratar lite dyrare maskiner, processorer et.c.) Senast jag kikade på klingor tog ingen standard över 35-40 centimeter (rätta mig om jag minns fel) och +40 är vanligt på processorer. Min från Bala tar ex. 41. Hålla på och snurra stockar är trist, tycker jag.

* svärd kapar grövre ved snabbare.

* klinga är ofta lika bra, i vissa fall bättre, på klen ved och/eller grenar. klinga
rappar mindre är mitt minne (det var några år sedan jag och farsan ställde
in klingan uppe i "rennet")

Annars stämmer mycket av det som sagts är min uppfattning. Ljud: klinga är mer högfrekvent och tjutande, svärd starkare och i mellanregistret. Ja, svärd kräver mer underhåll. Ex. en dunk sågkedjeolja på några dagars sågning, en filning per säsong men det är smpsummor även för någon som sågar lite.

Svärd ger definitivt mycket mer spån (kan vara en fördel - separar man det är det utmärkt i trädgård, som fylle, sug, hästboxen, kutterspån et.c.).
Oljedimma har jag aldrig upplevt men det kan säkert förekomma, framför allt med äldre och/eller dåliga maskiner.

Du kan också skaffa härdad kedja till svärdet. Jag har köpt en men inte prövat den än. Jag kör +50 m3 mellan mina slipningar utan några som helst problem. Trodde det var säljsnack först. Icke.

Jag har inget emot klinga heller. Har kört med det i alla år tills vi skaffade processor för två, tre år sedan. Jag lade 65 på min ny, ett kanonpris då.

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41183 Har kört en heldel med båda sorter. Fyra år med kedja och fem med klinga. Min erfarenhet av kedja är att det är både dyrare med kedja,svärd och olja än det är med klingor samt att det bara är en tredjedel så arbetsamt att kapa med klinga. Undantaget för kedjor är de maskiner som man kör med joystick eftersom man slipper dra i kaphantaget, materialkostnaden är däremot hög på dessa. Vad beträffar ljudnivån så är det så att kedjor har ett skadligt vinande/rasslande oavsett om de är skarpa eller slöa, medan klingor tjuter något fruktansvärt om de inte är slipade. En slipad och skränkt klinga har mindre skadligt ljud än kedjan, en riktig klinga är tyst. När vi talar kapad dia så kommer vi till resultatet att det är billigare i inköp med en kedja som tar stor dia än en dito klingmodell men det finns även klingmaskiner som tar försig rejält och kostnaden minskar med tiden beroende på att kedjor, olja osv äter upp inköpsvinsten. Oljedimman kommer man inte ifrån på någon kedjekap, kedjeoljan tar bevisligen slut och var är den då? Jo, i luften runt kedjan och dess närmaste omgivning. Den som står där och kapar får i sig en heldel olja på 50 kubik ved, detta är garanterat inte hälsosamt. Det är ett faktum varesig man har en dyr eller an billig maskin, den som tror något annat lurar endast sig själv. Jag körde japa 2000 i fyra år sedan provade jag haka pilke, bala, större japa samt kisa/kölefors. Det var endast kisa som hade klinga och efter detta har jag inte tittat åt något med kedjekap. Om du är osäker så åkrunt och testa olika utrustningar det finns något som passar ala för mig är det klingmaskiner.

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41185 på min kisa är där en 70cm klinga som inte "tjuter" så mycke som grannes billiga "skit" klyv, med en dia på 30-40cm den tjuter nått fruktansvärt... jag har hårdmetall med.. de gör säkert en del...

Användarvisningsbild
stegmaster  
#41196 Er det andra en Palax 100 modell av dom vanligaste vedmaskiner som kan kap
dim over 30cm? Man måste vel ha en klinga på 100cm før at kunna kapa 40cm stokker eller hur?
Jag har også haft båda klinga og kedja, man jag går inte tilbake til klinga.
¨Den med klinga kapade 25cm i ett kap med 70cm klinga som ble alldeles for lite (halften av vedhøgen måtte kappes med motorsag). nu har jag kedja som kapar 44cm och det er inte en cm for mycket. dessutom er det mange maskiner med klinga som inte ens har hydr.framtrekk av stokken. Klingan går ju också konstant enten man kapar eller ei, men har du virke med bara klena dim. så kan det sakert fungera med klinga med.vinsten med at alt virke kan kjøras gjennom maskinen er rett så stor rent tidsmessig

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41260 Jag har kört JAPA klingkap och HAKKI 2X svärd och
föredrar HAKK:in.

Vaför: Jo! för det första har hakkin 2st klyvcyl.
man behöver inte vänta på att kapa, det är bara
mata på och kapa allt vad man hinner, det innbär
att du upparberar mycket snabbare och att du
är mer koncentrerad på att kapa veden.

I våras tog det 6dagar att upparbeta och föra in
i vedbodan 50-60trm³.
Hadde endast hjälp till att mata transportören
till vedbodan.

Kapningmomenten vid svärd går snabbare iom.
att man har mindre massa att vicka på,
föredrar också manuella kapen, joystick
modellen går i min mening för söligt.

Skärpan håller ung. lika länge för mig iaf.
slipade innan jag körde i gång och sen var det köra på
till 50-60trm³ var klar, det är också beroende
på hur mycket jord odyl. man i ved:en.

12L olja gick det åt, int så farligt.

Nä ingen klinkap för mig iaf 😈 :P

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41456 Bild på maskinen när det begav sig senast.

Bild

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41457 Ähh.... Shit det hände någt med Bilden :shock: 😡 😡

Avatar Fallback
Xon  
#41549 Ska själv köpa en vedmaskin nu och har funderat på samma sak. Dvs klinga eller kedja och jag har kommit fram till att kedja kommer passa mig bäst eftersom maskinen verkligen klarar allt utan att hålla på med en mindre klyv brevid eller alternativt vända på stocken och såga 2 ggr. Svårt att säga till skogsbolagen att man inte vill ha dimensioner över 25cm tex. :)

Blir förövrigt en KISA Vedfabrik för min del.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).