fre 06 jul 2018, 22:57#517089
skeppshult1:5 skrev:Har prövat o mätt åk trycken idag, fick bara 110 bar framåt o 220 bakåt..... enligt den boken jag har ska det vara minst 440 bar . Boken pratar om några "HPV" insatser....?
Trycket i hydrostaten är motståndberoende. Alttså det finns inget "ska minst vara"...
Om maskinen går lätt utan nämnvärt körmotstånd så är trycket lågt.
Max tryck i hydrostaten är 42MPaFör mätning av maxtryck så måste "chockventilen" öppna. Det innebär att maskinen möste bromsas fast mot ett stort körmotstånd och inga hjul får tillåtas rotera. Observera att ett sånt här trycktest hettar upp oljan oerhört fort, och får endast pågå under någon/några sekunder.
Att maskinen är svagare framåt än bakåt tyder på ett hydraulfel. Troligen så är det något fel på inställningstrycket på chockventilen (HVP-insatsen). Fjädern kan ha brustit, men det kan också vara ett "skräp" som håller ventilen delvis öppen.
Gör så här:
Skruva ur HVP-insatserna och låt dem skifta plats med varandra. Om maskinen nu blir svagare bakåt så sitter felet i HVP-insatsen.
Var försiktig när du skruvar ur dessa, det kommer att finnas diverse lösa delar som kan "sprätta ut"....
Själva HVP-instasen är fabriksinställd, och det ska nog vara en fackman som skall ta isär den för rengöring
1530910577_hydrostat_hvp-insats.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A