Frågan är om jag kunnat göra mindre vägar med min traktor och vagn utan ramstyrning, större maskiner kan ju gränsla/köra över stenar och dyligt som inte andra kan.
JohannesG skrev:Vet inte hur det blir att få ekonomi i, men ett alternativ vore ju att skota till basväg med små maskiner och sedan till avlägg med större. Det är ju lastningen i skogen och flytten som tar längst tid.
bgsentr skrev:Jag bygger ut vägnätet så skotningsavstånden inte blir för stora, då slipper man stora maskiner som ska köra långt och köra sönder marken
Man har bra koll och hela skogen blir skött
Vägbyggnad kan ju tyckas dyrt men set över tid en av de bättre investeringarna
alias skrev:Traktordave skrev:@Swetrac. Detta är i Broby verksamhetsområde, nordvästra Blekinge. Har du kontakt med entreprenörer där också?
@Traktordave:
Evaldssons Gård i Eringsboda har i alla fall kört åt Södra tidigare, är dock kanske inom Karlskrona VO nu?
http://www.evaldssons.com/evaldssons/
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
bengt.a skrev:45 kr fub borde väl med råge vara intjänat på mer timmer andra gallringen, eller ?
loppan skrev:Just nu finns det två maskinlag med små maskiner som går här i trakten,det ena för vida och det andra lite mer oberoende men mest för sydved.
Det är uppenbart vilken stor marknadsandel dessa två huggarlag har tagit på kort tid från södra p.g.a att det efterfrågas
små maskinlag.
Bestånd som liggat för fäfot under lång tid gallras eftersom markägaren misstrott konventionell gallring med större maskiner.
Resultaten är naturligtvis en fröjd för ögat. H8 + Malva respektive 2004+ Vimek i vardera lag.
Jag tror att södra missbedömmer hur mycket mer areal som kan komma att gallras med små maskiner då intresset ökar samt tillgängligheten.
Nu gallras även mossmark i torken.