Verkstan

Låsmutter cylinder vridshus

22 inlägg 5433 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516169 Är i färd med att byta tätningar i svängcylindrarna på kranen. Tänkte att detta är ju snabbt och lätt gjort, men det verkar visst sitta hårt. Muttern är 120mm och har jack med jämna mellanrum. Får inte riktigt bra grepp med rörtång och de gånger jag fått grepp vill de ändå inte röra på sig trots totalt ca 2m skaft. Kanske det rört sig 0,5mm. Är det en specialnyckel som greppar runt om i alla jack eller vad bör jag jaga fatt i för verktyg? Har ingen haknyckel i den dimensionen, men nästan tveksam på att en sådan håller. Lacken är intakt så det "borde" inte vara fastrostat. Hur hårt är muttern dragen? Har de använd gänglåsning?

Någon som har något annat knep?

Vridhuset sitter på en Mowi 3060




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516171 1) fram med humlan och borsta bort färg i gängorna. Metallrent. Spruta på ngt klägg. Känns i alla fall bättre :-D 2 Skaffa rätt verktyg (haknyckel). 3) Offra en stor huggmejsel som du slipar till en 90 graders spets, be en icke skotträdd medhjälpare hålla den med lämpligt verktyg (bättre: svetsa på ett skaft att hålla i) och klipp till med släggan! 4)Plan B blir att spräcka muttern. När du är klar med detta kommer du sannolikt finna att själva cylinderröret sitter lika fast...
MVH
Morgan, KTS

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516173 Hänger inte riktigt med på hur huggmejseln kommer in i bilden. Med en haknyckel har jag ju rätt verktyg för att förhoppningsvis få bra tag. Eller menar du för att få muttern att börja snurra? Slå i jacken? I så fall borde väl en tryckluftshammare kunna fungera? Blir ju i alla fall gott om vibrationer.

Jo cylinder sitter säkert bra den också. Men den får man i alla fall bra tag om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

martiniholma  
#516183 Värm försiktigt! Det var samma när jag skulle ha av dem.på min förra vagn. Fick dem inte en millimeter utan värme. I övrigt addera det som tidigare nämnts. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Brorsan  
#516186
JohannesG skrev:Hänger inte riktigt med på hur huggmejseln kommer in i bilden. Med en haknyckel har jag ju rätt verktyg för att förhoppningsvis få bra tag. Eller menar du för att få muttern att börja snurra? Slå i jacken? I så fall borde väl en tryckluftshammare kunna fungera? Blir ju i alla fall gott om vibrationer.

Jo cylinder sitter säkert bra den också. Men den får man i alla fall bra tag om.


Ett rejält slag med ett tungt verktyg är mångdubbelt bättre än många slag med ett lätt verktyg (mutterdragare, lufthammare)
Olle

Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Tosca  
#516190 Kse gjorde en slagnyckel:
blog.php?b=6366

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

totte  
#516211 Rörtänger och liknande som klämmer ihop är helt fel för såna här ringformade gängade saker. När du klämmer ihop för att få ordentligt tag så deformeras ringen och pressas fast i gängorna.

Ett exempel i ett mycket mindre format. En mässingsmutter som håller insatsen i en engrepps vattenkran. Fullständigt omöjlig att lossa med en polygriptång. Med en stor sexkantnyckel av plåt lossar man den med lätt fingerkraft. Den vridande kraften måste fördelas runt om så det inte blir någon deformation av ringen.

Så antingen haknyckel eller en helomslutande nyckel typ kedjenyckel för oljefilter.

Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

uffejohan  
#516213 Sitter det inget litet låsstift i ringen? Det gjorde det på min tiltcylinder på grävmaskinen. Innan vi upptäckte det hade Hydroscand satt den i bänken och tagit i med allt tänkbart våld och därigenom hade stiftet skurit gängorna. Fortsättningen blev att skära av cylinderröret och göra nytt. Blev inte så billigt precis. Hamnar nästan i tråden Fadäser.....

Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Blondin 750  
#516215 Jag hade nog också gått på värmespåret, det gör underverk och får det mesta att lossa. Packningar, o-ringar mm. ska ju ändå bytas och det känns viktigare att hålla alla mekaniska delar intakta och med fina gängor. Oftast behövs det inte så mycket för att få det att släppa. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516217 Det där med att rörtången klämmer ihop har jag faktiskt inte tänkt på, även om det egentligen är ganska självklart. Är ju relativt tunt material ändå. Vad tror du om kedjerörtång? Blir en viss punktbelastning, men håller ändå runt om. Har inte lyckats få tag i tillräckligt stor haknyckel. Ska prova med huggmejsel och slägga.

Hade inte tänkt byta tätning i själva vridhuset, sitter ju en i botten som kan ta stryk av värme. Och så är det ju en del slang som behöver plockas bort, så jag hade tänkt slippa värme om det är möjligt, men det får bli sista utvägen.
Senast redigerad av JohannesG ons 27 jun 2018, 17:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Blondin 750  
#516219 Jag tror inte att du behöver värma så mycket så den tätningen riskerar att ta stryk, värm först muttern snabbt och intensivt och få den att lossa. Värm sedan på gjutgodset lite försiktigt och avsluta med att kyla cylinderröret så att det krymper en aning och sen borde det släppa tycker jag, kanske krävs det att upprepa någon eller några gånger.
Kedjerörtång borde fungera fint. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

totte  
#516221 Ja, kedjerörtång kan fungera, då får du en jämn press runt om som inte deformerar ringen. Klart värt att prova, särskilt i kombination med värme, som flera här pratat om.

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

Kse  
#516226 Fram med stora släggan, lämpligt verktyg typ huggmejsel med ”slöslipad” spetsa som tidigare nämts. Går väl men vass huggmejsel oxå men risken är då att du klyver hörnet på muttern och därmed bränner din enda chans att få lös den utan att göra åverkan på muttern.
Går det så illa är det bara att svetsa fast lämpligt verktyg på muttern så att man kan slå lös den, svetsningen värmer dessutom upp muttern så den kossan lättare.

Och när det gäller att få lös saker som sitter hårt är slag överlägset bästa metoden, du kan dra på en liknande mutter mer 1,5 meter förläggare på skaftet utan att det rör sig, en bra slagnyckel och ett litet knack med 10 kg slägga så släpper det direkt.

Å tack för återblicken till min blogg @Tosca, det var länge sen.😃

Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516238 Försökte efterlikna slag genom att rycka i handtaget. Men det var väl just det att rörtången klämmer ihop så det inte lossnar. Jo jag vet att slag/ryck är a och o. När jag gick på gymnasiet var det en relativt stor kille som skulle ha loss något under bilen. Han hängde i dragskaftet men inget hände. Minsta killen i klassen går fram hoppar upp och rycker till, lossnar som om det inte suttit alls.

Tog hjälp av pappa nu idag. Huggmejsel och 6kg släggan så släppte det utan allt för stora besvär. Jag höll i huggmejsel med en rörtång och pappa slog. Två cylindrar lösa och bytta tätningar, hoppas de två sista släpper lika bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsmutter cylinder vridshus

JohannesG  
#516251 Kan meddela att resten släppte lättare, eller så var det bara att vi fått in tekniken. 😀 Så nu ska allt vara frid och fröjd med nya fina tätningar. Hoppas de håller lika länge som de gamla.

Tack för alla tips! Man lär så länge man lever.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).