Skogsmiljö och Trädlära

Skogsreklam under fotbolls-VM

2 inlägg 1947 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsreklam under fotbolls-VM

Torbjörn Johnsen  
#515012 Reklamkampanjen "Svenska Skogen" kör hårt med bl a TV- och utomhusreklam med början i anslutning till fotbolls-VM. Kampanjen är ett gemensamt uppdrag som skogsbruket bedriver för att öka medvetenheten hos allmänheten om skogsbrukets förträfflighet. Det här är tredje kampanjtillfället sedan man startade för ett drygt år sedan och vi har skrivit om den tidigare, bl a i tråden Kampanj för svenskt skogsbruk - och motkampanj från Greenp..

I jämförelse med vad skogsbruket gjort tidigare för att försöka profilera sig och informera om skogsbruk till den breda allmänheten är de här satsningarna rejält stora. Det beskrivs som att skogsbranschen gemensamt finansierar kampanjen. Pengarna tas bl a in från Sveriges skogsägare genom ett avdrag på mätsedeln om 40 öre/m3fub. Det här är en modell som sedan tidigare tillämpas för finansiering av SkogForsk och Äbin.

På skogsägarföreningarnas (se exempel här nedan från Södra & Mellanskog) och skogsbolagens (exempel från Holmen) prislistor redovisas avdraget. Mellanskog redovisar tydligt att pengarna dras från virkesvärdet medan Södra skriver att man "bidrar med motsvarande 40 öre/mrfub" till kampanjen. Oklart dock om detta dras vid redovisningen eller om Södra tar det ur rörelseresultatet. Att Skogsägarföreningarna tar ut pengarna från sina medlemmar kan ju tyckas logiskt men att bolagen också låter skogsägarna finansiera den här kampanjen känns mer långsökt. Men kanske de bidrar med "egna" pengar också? Siffrorna nedan tyder på det

1528962343_skärmavbild_2018-06-14_kl._09.45.14.png


1528961740_skärmavbild_2018-06-14_kl._08.32.29.png


1528961740_skärmavbild_2018-06-14_kl._08.19.05.png



Hursomhelst så blir det en stor kampanj. 40 öre per kubikmeter på inmätt virke lär ju ge mer än 25 miljoner kr per år att använda för annonsering och reklam. Enligt årsredovinsingen för bolaget Svensk Skogskommunikation AB, som hanterar den gemensamma finansieringen, så har man tagit in (och använt) 48 miljoner under 2017. Det bör då innebära att ytterligare medel skjutits till från olika aktörer i skogsbruket.

Här finns några exempel på kampanjer och videofilmer som ska köras nu i sommar:





1528962238_skärmavbild_2018-06-14_kl._09.43.35.png


Vad tror ni om det här upplägget? Är det viktigt att satsa för att informera nutidsmänniskor som är okunniga om skog? Är det i så fall en bra och rättvis finansieringsmodell? Ni kan väl fylla på med kommentarer här sedan när allt börjar rulla mellan hörnorna och frisparkarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsreklam under fotbolls-VM

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#515025 Tja, hela skogsbruket lär ju tjäna på att saklig information om skogsbruket sprids till allmänheten (istället för miljömupparnas osakliga skräckpropaganda), varför det är rimligt att även den privatägda industrin är med och sponsrar. För när allt kommer omkring, så är ju varje skyddat område ett område mindre för industrin att hämta sin råvara ifrån.

Om alla dessutom betalar 40 öre per fub, blir det dessutom kostnadsneutralt.
/Niklas i

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).