Föryngring

Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

6 inlägg 3830 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

Fredrik Reuter  
#514921 SVT skriver nu om nyheten Skogsstyrelsen tog upp idag om otroliga betesskador på ett 30 hektar stort område utanför Kramfors.

– Under en enda vinter har 20 års tillväxt gått förlorad. Vi har aldrig tidigare sett något liknande i Västernorrland, säger Anna Marntell på Skogsstyrelsen.


– Det är de värsta älgskadorna vi någonsin varit i kontakt med i Västernorrland. Det var en smått surrealistisk upplevelse som vi helst hade varit utan, säger Anna Marntell, skadesamordnare vid Skogsstyrelsen som besökt området.


Svt har rörliga drönarbilder: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ernorrland



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514922 Karl Hedin kan väl stödutfodra älgarna?

Användarvisningsbild

Re: Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514939 Usch! Undra vad jägarna säger om nivån på älgstammen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514941 Vandringsälgar är lokalt ett stort problem! Även om skogsägare och jägare har älgstammen i balans lokalt kan älgar 20 mil bort komma och förstöra tallplanteringarna!
Det har varken med om man vill ha mycket eller inga älgar! Det kan bli dessa skador ändå!
Så jag tycker men inte behöver raljera över jägarna utan mest tycka synd om de drabbade skogsägarna!

Avatar Fallback

Re: Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514950 Har inte jakten anpassats till att älgarna rör på sig?

Användarvisningsbild

Re: Värsta betesskadorna i mannaminne (Kramfors)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514974 Självfallet lider jag med drabbade markägare. (Jag är ju själv markägare med en del tallungskog). Men det borde väl gå att förlänga jakttiden, så att man även får med vandringsälgarna?
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).