Skogsröjning

Röjning/gallring...vad gör man?

9 inlägg 6806 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning/gallring...vad gör man?

berraX  
#514737 Hej
Jag är nybliven skogsägare och har ännu inte hunnit bilda mej en egen uppfattning om vad som fungerar.

På en yta av ca 1,5ha så är det en mycket blandad skog. En del större träd men mycket är betydligt klenare, ca 5cm i diameter. Mycket sly gör det dessutom svårframkomligt. Allting står TÄTT, och något bör göras..... men vad?

Min avsikt är inte att maximera avkastningen utan mer att få en "fin" skog.

Skall man först bara röja sly och se vad som bli kvar efter det eller skall jag gå på ändå hårdare? Även många av de mindre träden står mycket tätt så en röjning av sly kommer ändå inte att ge så mycket "luft" om man vill gå runt i skogen.

Det är tänkbart att jag måste ta hjälp med en del av jobbet. Hittar man rätt person så kan man förstås på plats diskutera. Det vore ändå kul att höra några spontana uppfattningar.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

JensSkoog  
#514751 Om det är 1,5 ha. skulle jag bara köpa mig en röjsåg och köra i väg. Röj bort sly och annat som gör att du inte ser riktigt hur du ska jobba. Senn gallrar du bort det som kan bli til ved och lämnar det du vill ska stå. Värre är det inte, men självklart kommer du till att undras varför tog jag den och lämnade den här - det sker alltid, men viktigast är att du gör något för genom att göra så lär du dig :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

Umea  
#514752 Så spännande ...
Lycka Till !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

berraX  
#514753 minst sagt spännande.....bitvis en djungel!

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

berraX  
#514754 Jag har förstås läst en del, och det är nog som du säger. ....det är nog bara att komma igång.
När jag har röjt lite kanske bilden klarnar. Och ändå sättet att lära sej är väl att göra.

...allt är bättre än ingenting....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

kalhuggo  
#514763 Exakt, du kan nästan inte misslyckas. Ett bra sätt att börja är att snitsla huvudstammar på en liten del av ytan, sen röja och utvärdera. Var inte för petig, då tar det bara längre tid. :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514769 Ett tips är om att stammarna står så tätt så att du inte kan svänga röjsågen fritt, då skall du röja mer. Känner du att du måste böka dig fram mellan de lämnade stammarna, då är det alldeles för tätt. :)

Avatar Fallback

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

berraX  
#514771 Jo, det är nog den typen av enkla tumregler som jag söker....något som blir tillräckligt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning/gallring...vad gör man?

berraX  
#514818 Jag kan tillägga att jag idag fick inloggning till Mina Sidor på Skogstyrelsen. INTRESSANT!!!
Djungeln är nog bara 0,6 ha och resten blir en blandning av röjning och gallring. Det kan nog sluta ganska bra 😀

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).