Skogsnyheter

Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

11 inlägg 3171 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Torbjörn Johnsen  
#514680 I ett debattinlägg i Kvällsposten skriver Jonas Paulsson från organisationen "Köttfri måndag" med anledning av att Grill-SM arrangeras i Ystad att vi inte bara ska minska köttkonsumtionen utan att vi även ska plantera igen betesmarkerna med skog:

Det stora klimatproblemet med kött och mjölk är att den mark som används för att producera animalier även förhindrar att denna mark används till att binda in koldioxid i form av växande träd och skog. Även om vi tar hänsyn till att marken producerar kött under många år innebär den förlorade kolinlagringen i skog ett koldioxidutsläpp på ungefär 150 kg per kg nötkött. Detta motsvarar utsläppen från 60 liter bensin, enlig Stefan Wirsenius som är docent på Chalmers.


Det är ju trevligt med skog men frågan är om det skulle vara speciellt bra för den biologiska mångfalden att beskoga artrika betesmarken där många hotade arter finns? För att inte tala om landskapsbilden.

Man skulle ju kunna önska sig att personer med så mycket engagemang också kunde se lite större perspektiv. Hela världen bränner, eldar och kör på fossila bränslen i en skala som inte går att jämföra med djurens "fisande". Dessutom ingår matproduktionen i ett slutet kretslopp till skillnad från det fossila. D v s att det som släpps ut nyligen tagits upp av det växande och sedan tas upp igen när det släpps ut.

Vad är det man säger? Sila mygg och svälja koss... förlåt kameler!

Läs hela debattinlägget här.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

isteskog  
#514681 Den där "Jollen" har man debatterat emot någon gång! Minns när han tyckte att vi grillade husdjur och jämförde med de vilda djuren. Han menade minsann att Bamse inte skulle ha lagt Lille Skutt på grillen. Jag svarade då honom att "Bamse" skulle ha käkat "Lille Skutt" rå ..... Det finns fölk till allt! 😱

Avatar Fallback

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Amatörhuggare 62  
#514682 Länsstyrelsen älskar mina naturbeten. Dom kryper på alla fyra.
Och hittar alla möjliga blommor.

Det skulle vara helgerån å plantera igen detta.
Upprörd är man !!!

Avatar Fallback

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Bosse1  
#514684 Är det samme Jonas?

Övertygad av artikelserie i EN tidning.... :d

"Men en februarikväll för snart tre år sedan satt Jonas hemma och "slösurfade". När han var inne på DN:s hemsida fastnade ögat på vinjetten till en artikelserie – Klimat­hotet – som handlade om konsekvenserna av den globala uppvärmningen. Jonas klickade på första artikeln ... och på nästa … och på nästa ...

– Jag fick panik, men kunde inte sluta läsa. Efteråt kände jag en hemsk ångest. Jag blev helt knäckt och ångrade för första gången i mitt liv att jag hade satt barn till världen. Det kändes som om de inte hade någon framtid, säger Jonas och suckar tungt."

https://www.svd.se/driften-att-overleva-slog-till

Avatar Fallback

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Forestboy  
#514685 Byt ut alla bilar och andra fordon till häst först innan beskoga betesmarker. Då tror jag att mera kol binds!

Användarvisningsbild

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Vardon  
#514686 Undrar vad som händer om alla skulle få som du ville.....

Okej vi planterar igen åkermark - denne Jonas nöjd
Alla arter som lever i brynen får det ännu tuffare och amatörhuggarens last människor gråter blod.
Vi slaktar djuren - sånt brukar djurrättsaktivister tycka om eller

Så kommer det att fortsätta

Användarvisningsbild

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514687 En massa mer eller mindre artrika beteshagar har ju redan planterats igen under de sedaste 100 åren, på grund av jordbrukets rationaliseringar. Behövs verkligen ännu fler hagar planteras igen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

JohannesG  
#514690 Kommer inte ihåg exakt nu. Men Sven-Erik Bucht sa vid ett tillfälle att det finns färre nötkreatur i Sverige idag än för om det var 50år sedan. Kommer inte ihåg siffran, men det var en enorm skillnad. Så jag är väldigt säker på att djuren är ganska oskyldiga till utsläppen.

Avatar Fallback

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514694 En häst orsakar årligt utsläpp av CO2-ekvivialneter som 1-3 bilar per år. Det finns ungefär 350 000 hästar i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

JohannesG  
#514696 Och hur många bilar finns det? 😉
Samt som någon nämnde så ingår de ju i ett slutet kretslopp till skillnad från bilar m.m.

Avatar Fallback

Re: Köttfri måndag vill beskoga betesmarken

tallen100  
#514705 Konstigt att det inte blivit straffskatter på hästar, där finns ju klöver att håva in :mrgreen: .

Men dom är väl på god väg att beskoga landsbygden, med både rovdjur och landsbygdsfientlig politik, så minskar djurhållningen och betesmarkerna växer igen :cry:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).