Skogsröjning

Sågskyddsskor vid röjning?

28 inlägg 15273 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

källefall8  
#517694 Som sagt, sågskyddskängor gör ingen skillnad alls mot en klinga. Stålhättan, ja möjligen men då kan man ha vilken arbetskänga som helst med stålhätta. Själva kravet om skodon med sågskydd är ju en skrivbordsprodukt. Skador där föraren skadar sig själv i foten är mycket ovanliga, vanligare då att man kommer för nära varandra men då hjälper inte stålhättan ngt vidare.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517695 Man kanske skulle ha en sådan där handske med skärskydd som slaktarna har (allvarligt, alltså). Vet inte om det hjälper mot klinga men kanske mot kedja?

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

dotcom  
#517699
källefall8 skrev:Som sagt, sågskyddskängor gör ingen skillnad alls mot en klinga. Stålhättan, ja möjligen men då kan man ha vilken arbetskänga som helst med stålhätta. Själva kravet om skodon med sågskydd är ju en skrivbordsprodukt. Skador där föraren skadar sig själv i foten är mycket ovanliga, vanligare då att man kommer för nära varandra men då hjälper inte stålhättan ngt vidare.

Här har jag ingen åsikt. Skrivbordskravet finns oavsett vad jag tycker.
Och både fötter och händer kan komma i kontakt med klingan om sågföraren ramlar.
Att risken för att såga någon annan när säkerhetsavståndet kraftigt underskridets torde vara hög håller jag för sannolikt, särskilt vid okontrollerad sågning i form av kast.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Hema  
#517704
dotcom skrev:
Mangan skrev:Det gå ju att nå klingan med handen också.

Ja, onekligen. Därför kan det vara ett värdefullt tips att INTE med handen rensa klingskyddet från fastkilade stamdelar med sågen kvar i selen OCH motorn igång, även om det kan vara oskuldsfullt lockande. Stäng av motorn före rensning, ett tips från coachen.
Det påstås att sågarna kan gasa av sig själv om något kommer åt gasvajern, soppan håller på att ta slut till förgasaren och några ytterligare orsaker men då kombinerade med brister i skötsel och underhåll.

Jag hade problem med min röjsåg att vinkelväxeln, styre och motor inte alla gånger hamnade i rak linje med varandra. Började få problem med att gasen gärna ville självgasa. Upptäckte sedan att tank och styre hade börjat glida ned längs röret. Detta sträckte gasvajern och gav extragas ibland.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Larsberghagen  
#517716 Skulle vara intressant att se vad som händer med en sågskyddskänga/stövel.
Fibrerna fungerar ju väldigt bra på kedjor, svärd och drev. Fantastisk uppfinning.
Och jag antar att det är samma fibrer i stövlar/kängor som i byxor. Fibrer enbart tänkta för kedjesåg.

Kan det tom vara så att fibrerna som börjar trassla sig runt klinga, nav och klingskydd, drar in foten mot klingan?
Ni vet hur något som fastnar kring något som roterar, dras in mot centrum? Skruvdragare, borrmaskin och liknande.
Nu är det ju inte tyg. Fibrerna ska väl åka ut ur sitt "fack" i kängan utan att bjuda på motstånd? De är tänkta att bara fylla kedja, drev och svärd med trassel. Så fort som möjligt.
Skulle verkligen vilja veta hur det ligger till.
Skyddskängor utan sågskydd vore i värsta fall bättre än med sågskydd? För klingor.

Ståltåhättan fungerar ju iallafall. Men hur bra? Genomtrampsplåt i sulan hjälper till ännu mer om klingan börjar tugga sig in genom stålhättan. Tar snabbare stopp att såga både i hättan och genomtrampsplåten.
Man kan kanske "missa" hättan också. Såga från sidan in i foten. Då är det nog väldigt bra med genomtrampsplåten.

Otrevliga saker detta. Jag ska göra som föreslagits. Testa att få foten i klingan. Man ska ta i ordentligt. Dra allt vad man kan. Tänk er hela er kroppstyngd och MER när ni ramlar.

Beror på hur mycket "slack" man har i selen också. Hur långa remmarna är som går ner till sågen. Hur hårt man dragit åt selen runt höften. Styret blir väl iofs i vägen.

Man ska nog inte vifta bort detta. Konstigt att jag inte testat förut.

Har ni försökt nå klingan med foten?

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Larsberghagen  
#517717 Ursäkta formateringen. Det är appen som inte är någon höjdare. Den tar bort radbyten ibland.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

halvproffs  
#517718
Larsberghagen skrev:Ursäkta formateringen. Det är appen som inte är någon höjdare. Den tar bort radbyten ibland.

I min app är formateringen perfekt. Tror att du har nedladdning av datorappen och inte mobilappen. Så är det på min andra mobil.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Larsberghagen  
#517720 Nej jag har version 7.1.8. från den 16e april 2018. Nedladdad genom appen google play.
Det är väl en modifierad tapatalk app?
Något som inte lirar.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Torbjörn Johnsen  
#517732 Kan bara intyga av egen erfarenhet att det går att såga sig i foten med röjsåg om man har otur eller är klumpig, eller en kombination av båda. Jag hyggesrensade/förröjde innan slutavverkning i mitten av 80-talet när jag jobbade som huggare/röjare på (gamla) Billerud i Värmland. Höll på med röjning i ett brant bergparti med många ”hyllor” (skulle aldrig avverkas idag :d ) och hade en avröjd ca 8 cm grov björkstam som hängt sig på sniskan. För att komma förbi skulle jag försöka kapa den i ansiktshöjd. Lyfte och vinklade klingan och satte an med full gas. Klingan kastade och trycktes nedåt/bakåt. För att inte ramla baklänges av kraften (utför branten) sträckte jag reglexmässigt ena benet framåt och det sa smack när klingan träffade stöveln. Kallsvettig såg jag ett rejält jack i (plast?)stöveln strax bakom stålhättan och det var några svettiga sekunder innan jag fick ur foten och av sockan för att konstatera att smärtan kom från smällen av klingan men att foten var hel.
Sen slutade jag kapa snedhängande stammar på det sättet...

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

JensSkoog  
#517734
Torbjörn Johnsen skrev:
........Sen slutade jag kapa snedhängande stammar på det sättet...

:-bd :-bd

Värd att komma i håg!

Statistisk reknat, så vill allt som kan ske, ske för eller sedan, men
om man faktisk lär sig av en sådan berätning som du ger oss
här, Torbjörn, så kan vi som har läst den "beat the statistics" :-b

Avatar Fallback

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

vifast  
#540198 Jag har sågat i kängan med röjsåg. En stam ställde sig på klingan och tröck sågen bakåt samtidigt som jag tog ett steg framåt. Blev ett präktigt spår i stålhättan. Jag är en erfaren och vigulant röjare, med långa ben. Utan stålhätta den gången hade jag haft en kort fot vid det här laget.

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

JensSkoog  
#540201
vifast skrev:Jag har sågat i kängan med röjsåg. En stam ställde sig på klingan och tröck sågen bakåt samtidigt som jag tog ett steg framåt. Blev ett präktigt spår i stålhättan. Jag är en erfaren och vigulant röjare, med långa ben. Utan stålhätta den gången hade jag haft en kort fot vid det här laget.

Bevisar ju att det mesta kan ske när man jobbar med redskap
som snurrar och går och som har vassa blad eller kedjor, även
om alla vet att just det där omöjligt kan ske :d
Tur att du hade stålhätta, @vifast :-bd
Föredrar kängor med stålhätta själv, i alla typer jobb.

Var ju en på Elverum i fjol som kapade bort en finger med röjsågen
när sågen var fast i selan vid höften - hur det gick till vet jag
inte exakt, men det sto i tidningen. :-o

Användarvisningsbild

Re: Sågskyddsskor vid röjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540222 Det är därför jag alltid kör med långt riggrör på mina skogsröjare - utöver att ha klass 3 kängor med stålhätta!
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).