Skogsröjning

Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

6 inlägg 5878 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

RHalvars  
#514107 Kommer inom överskådlig framtid att börja röja som egen företagare. Jobbar nu sen 5 år tillbaka som anställd och har därför fått stämpla eller tagit andra jobb under vintersäsongen.
Har tänkt en del på hur lönsamt det skulle vara att investera i en vedmaskin och ev en stubbfräs att dryga ut kassan med för och under vintersäsongen.
Någon som gjort en sådan eller liknande lösning och kan dela med sig hur det har funkat? (om det funkat ö h t 8) )



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

Torbjörn Johnsen  
#514759 När det gäller vedtillverkning så är avsättningen helt avgörande. D v s om det finns folk som vill köpa och betala vettiga priser. Det verkar som om marknaden och volymerna för pannved har minskat mycket p g a att värmepumparna tar över. Däremot verkar behovet av kaminved öka (av samma anledning) och där är det inte lika priskänsligt. Däremot stora lokala skillnader i efterfrågan.
Sök runt i vedkategorin på forumet så finns det en del trådar med liknande frågeställning:
Vedmaskiner, flishuggar

När det gäller stubbfräsning har jag ingen aning om hur efterfrågan ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

Davvi  
#514932 Mest lönsamt tycks avancerad trädfällning på villatomter vara kombinerat med stubbfräsning och liknande sysslor om man vill göra pengar.

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

Axl  
#514984 minst lika viktigt som avsättningen är ju att man kan få tag i råvara till vettiga priser.

Avatar Fallback

Re: Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

RHalvars  
#516425 Precis som skrivs så går ju panneldandet nedåt. Bor nära en skidort med mycket stugor av diverse sort och märker ett tryck på brasved däremot. Lite mer jobb kanske men jag tänker ändå att man borde kunna ta mer per kubik för småsäckarna än om någon köper ett stort parti pannved så det känns som en möjlighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedtillverkning vid sidan av röjningen?

JensSkoog  
#517120
RHalvars skrev:Precis som skrivs så går ju panneldandet nedåt. Bor nära en skidort med mycket stugor av diverse sort och märker ett tryck på brasved däremot. Lite mer jobb kanske men jag tänker ändå att man borde kunna ta mer per kubik för småsäckarna än om någon köper ett stort parti pannved så det känns som en möjlighet.

Mer jobb, och inte säkert att du kommer upp i en timpenning som är så hög, men i kombo med annat blir det bra. När du bjuder på ved i småsäck till stugägare, så är det viktigt att du ger service och alltid har några säckar till dom som behöver. Det är bästa man kan göra för att gynna salget :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).