Logistik, Transport

Anlägga ny grusväg - kostnader och ersättning för mark

3 inlägg 26600 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anlägga ny grusväg - kostnader och ersättning för mark

Caarin  
#514103 Vår vägförening i byn vill dra om vägen då den befintliga vägen går för nära några hus. Vi håller på att ta reda på kostnader för detta och jag undrar om någon vet var jag kan hitta informationen. Vad vi önskar veta är:
1. Kostnad för att anlägga en ny väg (rör sig om ca 300meter) Vi är ute efter kostnadsfördelningen – alltså vad kostar gruset, vad kostar grävmaskin, lastbil, personalkostnad mm.
2. Den nya vägen kommer att gå över ett skogsskifte och en äng som vi då måste köpa ut. Hur går man tillväga här och vad är rimlig ersättning för den skogen samt ängen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Anlägga ny grusväg - kostnader och ersättning för mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514115 För en skogsbilväg, grovt räknat: 200kr/m för grus, 100kr/m för schaktning. För schaktningen är kanske 30-40% personalkostnad.

Allt sådant här varierar väldeliga. Mste ni spränga? Måste ni lägga m,ånga nya trummor? Är det riktigt dålig bärighet, eller kanske riktigt bra?

Ersättning för skog är träden och marken, fär ängen är det marken. Där hade jag nog tagit hjäp av lantmäteriet, värderingsfirma eller någon skogsbyrå för att få ett rättvisande värde.

Avatar Fallback

Re: Anlägga ny grusväg - kostnader och ersättning för mark

jannee  
#514148 Jag vet att ibland har skogsstyrelsen stått för hela kalaset när det gäller skogsbilvägar.
Inte kostnaden men hela uträkningen, vad nyttjad mark bör vara värd, för tidig avverkning av skog o.s.v. gjort hela prospekteringen tagit in anbud på att anlägga och senare grusa upp.

Var på 70 talet med om att bygga om bygatan till en förbättrad skogsbilväg. Då bjöd ALLA markägare på intrånget förutom EN och där snirklar sig vägen fortfarande fram.
Efter genomförd byggnation och erhållande av bidrag överläts vägens skötsel till kommunen.
Inte alls omöjligt att ni kan få bidrag till nybyggnationen, vet inte hur reglerna idag är.
Om så är fallet gäller det att det går 100% rätt till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).