Skotare

VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

19 inlägg 7235 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

Aigars21  
#512339 Hej! Jag har en 860.3 som går varmt i hydraul olje.
Jag har bytt olje termostat, fläkt navet, tätningar mellan transmisions och kran pump, alla filter är också nya. Det började att gå varm i olje när ute va mycket varmare än vår och vinter.
Efter jag har bytt dem alla grejer så går den varmt ändå och jag behöver hjälp, komatsu kan inte det här :oops:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512350 Har du bytt packningarna inuti transmissionpumpen?

Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

Aigars21  
#512357
skogsjan695xl skrev:Har du bytt packningarna inuti transmissionpumpen?
Ja det gjorde vi tillsammans med Komatsu gubben. Altså jag har bytt alt möjligt som man kan tänka att byta först. På foto ser ni dem två pumpar och mellan dem har jag bytt dem tätningar.
IMG-20180514-WA0000.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512369 Å fan. Är vanigt packningarna inuti den pumpen går (inte mellan pumparna) cirkulation går genom transmissionspumpen.

Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512370 Sprängskiss på matarpumpen inuti hydrostatpumpen.
20180518_124947.jpeg

Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

Aigars21  
#512371
skogsjan695xl skrev:Sprängskiss på matarpumpen inuti hydrostatpumpen.
20180518_124947.jpeg
Precis dem har vi bytt.
Vilken tryck ska jag ha där? Det visar sig knapt 19-21bar

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512391 35-40 har jag för mig. Hur ligger standby trycket och laddar den bromsarna ofta?

Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

Aigars21  
#512396 Var kollar man det? finns inte beteckning på alla tryckuttag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512398 Vet inte rikrigt hur det sitter på skotare. Har ett svagt minne att det satt ett uttag vid regulatorn på pumpen. 40-50 bar på tomgång.
Laddning på bromsar hörs på motorn (tomgång) när pumpen lastar på tryck. Ska vara ca 1 minut mellan tryckökningen.
Laddar det ofta kan varmgång ske.

Avatar Fallback

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

JoTh  
#512426 Har det mätts någon temperaturskillnad mellan in och utlopp ur hydrauloljekylaren, vid varmt system,
för att säkerställa kylarens prestanda,
samt kontrollerats om det sker cirkulation genom hela kylaren?

Uförs enklast med en IR-termometer pistol. Finns lämplig på bla Clas Ohlsson för strax över 300kr.

Det finns beroende på årgång som jag inte har koll på exat, oljekylare på 860 kring din årsmodell, där en skiljevägg inuti oljekylaren kan springa läck och oljan smiter då lättaste vägen från inlopp via utloppet,
då det där blir lägst motstånd genom kylaren.
Om du då mäter temperaturen utanpå kylaren kan det gå att se lite indikativt att bara delar av kylaren har cirkulation av riktigt varm olja.
Har det monterats någon flödesmätare på kylkretsen för att säkerställa att det verkligen är korrekt cirkulation genom kylkretsen?
Beroende på resultat ovan kan även en seriös tvätt av oljekylaren göra stor skillnad.
Vid korrekt fungerande maskin gör även en tvätt av kylarna inför sommarsäsongen att bränsleförbrukningen kan sänkas bara pga att viskofläkten inte behöver gå på de högre stegen lika hårt.

Har du någon gång demonterat hydrauloljekylaren och gjort en riktig tvättning av den lös?
Annars kan det vara en god ide.

För att få en kylare riktigt ren i en arbetsmaskin räcker det inte att bara tvätta den på plats i maskinen.
Den bör då pluggas och demonteras helt.
Samt gärna läggas ned hel som den är i ett avfettningsbad under några timmar.
Innan den tvättas väldigt omsorgsfullt helst med en hetvattentvätt till den är helt ren.
Med tiden bränns smutsen fast och sitter fast så att det endast är demontering och tvättning lös som kan få den att återfå sin funktion och prestanda om den inte är trasig invändigt.
Observera vid eventuell tvätt av kylare att använda rätt typ av avfettningsmedel som är skonsamt mot aluminium, men samtidigt effektivt.

Avatar Fallback

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

AKKAMAAN  
#512572 Har du onormal värmeutveckling även om maskinen står på tomgång?
Eller är.det när du "anstränger" basmaskinen?
Eller när du kör kranen?
Inre läckage i nån del som står under lite högre tryck ger onormal värmeutveckling. Det kan vara en kolv packning på lyftcylindern, eller nån annan högfrekvent cylinder.
Det kan vara ett inre läckage i ventilpaketet. Kolla upp standby-trycket så det står rätt. Högre standby-tryck ger mera värmeutveckling i ventilpaketet. Standby-trycket är den tryckskillnad som stryps bort till värme i ventilpaketet. 40 bar ger dubbelt så mycket värme som 20 bar. Varje 1 l/s och 10 bar strypförlust ger 1 kW värmeutveckling. Oavsett vart läckaget är

Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

Aigars21  
#512582 Hej och tack för svar. Just nu har jag plockat bort olje kylare som badar i avfettning. Sen ska tvättas med het högtryckstvätt. När maskinen står så värme går ner och är ca 55-60°. När jag börjar köra med kran så höjs temparaturen med. Jag skotar grot och där behöver jag köra mycket kran och när är ute +26 så går olje upp till 80°. Sen när jag har lastat fult och kör ut till avläg då temparaturen går ner. Jag hade samma problemet förra sommaren med men sen hade jag byt ventilpaket pga det va strul med 2 sektioner. Men nu jag ser att det är inget fel på ventilpaket då problemet med värme kvarstår.

Den laddar inte ofta bromsarna.
På service ventilen är det 30bar.
Alla andra såm jag hade mätt är 19-21bar. Högtryck ligger på 225-235

   TS
Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512613 Om inte tvätt hjälper så är det dax att känna på kolvarna på kran när du kör om nån blir väldigt varm.
Kollat läckolja på kranpumpen?

Avatar Fallback

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

bgl  
#512616 IR-mätare är bra för mätning av en punkt där man redan vet att mätning ska ske.
Vet man inte var mätning bör ske är i stället en värmekamera överlägsen. Man mäter över flera funktionen samtidigt och kan se ändring över tid.
Låna en värmekamera och följ maskinen under det arbete där temperaturen ökar mest.

Användarvisningsbild

Re: VAlmet 860.3 08årsm går marm i oljan.

skogsjan695xl  
#512740 Har ett minne av en 574a som hade värmeproblem en gång, endast vid krankörning. Lyftkolven läckte invärtes nått extremt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).