Trädfällning (arborist)

Prissättning?

12 inlägg 14187 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prissättning?

TrioBrake  
#511504 Då sökfunktionen inte funkar för mig så kanske jag startar en tråd som redan finns....

Jag har startat en egen firma (F-skattare) där jag ska erbjuda trädfällning/trädbeskärning till privatpersoner och företag
Bara markfällning och sådant för tillfället... iaf så undrar jag vad man kan ta i timmen och så?

Jag har förstått att kunder föredrar fastpris vid trädfällning och sedan att man tar betalt per timme vid kvistning/kapning osv..

Tillexempel så ska jag fälla 4 träd
Ett mindre parkträd av okänt ursprung
En rätt så stor björk, lätt 20m lång som lutar lite åt fel håll
Sedan två större parkträd
Och sedan så ska jag beskära typ ett tiotal träd allt det här ska göras åt ett företag, vet inte om ni kan hjälpa mig mot rätt riktning bara med det här inlägget men det är värt ett försök ändå! :)


Så ös på med prisexempel!

PS: Jag kommer vara verksam i mellersta Sverige och jag har redan det mesta i utrustningsväg.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Prissättning?

TrioBrake  
#511711 Är det bara massa svartjobbare på skogsforum eller? [emoji28]

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning?

Vilsten  
#511715 Kan ta några snabba tankar.

Oavsett om kunden vill ha fast pris eller inte så måste du bestämma dig för en timpenning som du är nöjd med. Sen är det bara att uppskatta tidsåtgång för att få fram ett fast pris.

Jag gör en del trädfällning som liten bisyssla, så för att jobba på min lediga tid helger och annat vill jag ha 300 kr timmen plus moms för min arbetstid. Sen brukar jag slänga på 100kr för såg, kläder och bränsle. och 300-400kr för traktor och vagn om det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning?

TrioBrake  
#511977 Är just det där med timpris som är knepigt [emoji28]

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning?

Kristoffer D  
#513644 300kr/h tycker jag är lite lite. När jag började med trädfällning tog jag 325kr/h men märkte ganska snabbt att det inte var tillräckligt. Nu är jag uppe på det dubbla (dock klättrar jag). Visst räcker det om man bara tänker på hur mycket man vill ha ut, men ska man räkna med att kunna investera och klara sig under lågsäsong behöver du debitera mer än så. Du får också räkna med att räkna bort dig några gånger i början, allt tar längre tid än vad man tror...

Användarvisningsbild

Re: Prissättning?

Noobe  
#514649 Hittade en bra sida som förklarar hur man ska räkna ut sitt arvode, se längst ned.
Om man ska bestämma sitt timarvode bör man utgå från vad man vill ha i månadslön. Sen måste man inse att man inte kan fakturera 100% av tiden, utan 60% av en fulltid är en tumregel. Sen ska man ha betalt för semester fem veckor och dessutom för fasta kostnader, bil, utrustning mm.
Säg att du vill ha en rimlig månadslön ca 30.000/mån innan skatt i så fall måste du fakturera 787kr/timme exkl moms för att täcka det. Dvs närmare 1000:- inkl moms för kunden. Kunden kan ju å andra sidan sedan göra RUT-avdrag på detta så det blir en femhundring/timme för kunden. I detta exempel ingår kostnader på 10000/mån för lokalhyra, marknadsföring, försäkringar, bokföring, utbildningar etc, det är kanske inte aktuellt i detta fall. Men jag inser att jag kanske varit för billig som tar 800/tim för sektionsfällning! :???:
Den som tar 473kr/timme får enligt ovanstående en lön på cirkus 15.000/mån, så med 300/timme kommer det inte att bli så fett! Se http://successivt.se/2010/01/hur-bestammer-man-sitt-konsultarvode/

Avatar Fallback

Re: Prissättning?

Kristian84  
#514662 Dom som manuell hugger och röjer åt ett bolag på orten får 320:-

Användarvisningsbild

Re: Prissättning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514665 Vi har 340-350 kr/h dock enbart mot skogsbolag. Detta är dock inte tomtfällningar, svåra träd med mera. Mot privatpersoner som skall ta ned träd på sina tomter rekommenderar jag andra företag då man själv ej har tid för det och inte riktigt kunskapen för mer avancerade fällningar. Är en enorm prisskillnad om man jobbar åt de större skogsbolagen eller om man jobbar mot privatpersoner inne i städerna!

Användarvisningsbild

Re: Prissättning?

Noobe  
#514675 340-350/timme, är det lön eller mot faktura? Är det lön så har ju skogsbolaget redan dragit sociala avgiften på 31,4%. Är det så och man har uppdraget på heltid, 100%, så blir det en månadslön på 54.000. Inte så illa! :)

Avatar Fallback

Re: Prissättning?

bjed0001  
#514677
Kristian84 skrev:Dom som manuell hugger och röjer åt ett bolag på orten får 320:-


Till skillnad från uträkningen ovan så känns det som att de som hugger/röjer för bolagen kan ligga på ~90-95 % debiterbar tid under säsong istället för 60 % som i exemplet. Gör viss skillnad

Avatar Fallback

Re: Prissättning?

Sandström87  
#514678 Det finns en bra kalkulator på driva-eget. Även på verksamt.se finns de en kalkulator som kan användas.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514738
Noobe skrev:340-350/timme, är det lön eller mot faktura? Är det lön så har ju skogsbolaget redan dragit sociala avgiften på 31,4%. Är det så och man har uppdraget på heltid, 100%, så blir det en månadslön på 54.000. Inte så illa! :)


Det är mot faktura, tror det är svårt att få över 400 kr/h åt de större bolagen om man jobbar motormanuellt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).