Skogsnyheter

Södra höjer priset på timmer och massaved

19 inlägg 9414 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på timmer och massaved

loppan  
#512106
bgsentr skrev:
loppan skrev:

Det tror jag inte!
Barr 360+ cert 20+ volym max 20= 400 ev efterlikvid 8% = 29 totalt 429
Om det blir 3fterlikvid så kommer den ju 1 år efteråt
Så vrakas det ju ex antal procent också
👎


Så nettohöjningen är alltså ca 15-19 kr,södras vanliga matematik :mrgreen:
Någon som har hört vad andra aktörer betalar tex Sydved?


Att det vrakas mindre i högkonjuktur när det är sug efter råvaran är ett känt fenomen.
Vrakprocenten är högre vid överskott på råvara.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Södra höjer priset på timmer och massaved

Seb macahan  
#512133 Tror man ska sitta lugnt i båten.
Det kommer (tror jag) betydligt bättre höjningar inom ganska snar framtid. Man kan ju ha den lilla teoretiska summan på 900kr/m3fub innan man når "brake even" i bruken. Givetvis kostar transporten en hel del och givetvis kommer vi inte dit, men det är ändå ganska långt ifrån.
Det är ju givetvis en "hobby hypotes". Men spontant känns det inte som folk häromkring kastar sig ut i skogen o börjar snitsla just nu. Verkar vara väldigt lugnt. Sen är ju "här omkring" en tiondels promille av resten av Sverige, men ändå en trend.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på timmer och massaved

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512913 Klart med årets utdelning från Södra. 868milj
https://www.sodra.com/sv/om-sodra/press ... n/2930096/

Avatar Fallback

Re: Södra höjer priset på timmer och massaved

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#513197 Bra vinst har dom i alla fall vilket gynnar medlemmar. 450:- i ren vinst per kubikmeter på massa är inte dåligt. Visst finns det utrymmer för att höja ersättningen för virke.

http://www.atl.nu/marknadskronika/massa ... r-koparna/

Södra Skog anskaffade cirka 2,5 miljoner kubikmeter massaved som gav Södra Cell ett rörelseresultat på 1,14 miljarder kronor. Under förutsättning att all massaved gick till egen industri gav varje inköpt kubikmeter 450 kronor i vinst. En höjning av massavedspriset med 450 kronor skulle med andra ord ha gett ett nollresultat för Södra Cell, men mer pengar i skogsägarnas fickor.


Om allt timmer gick till egna sågverk gjorde Södra en vinst på 70 kronor per inköpt kubikmeter timmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).