Skogsnyheter

Fasta virkespriser gör offentliga skogsägare till förlorare

5 inlägg 2537 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fasta virkespriser gör offentliga skogsägare till förlorare

Fredrik Reuter  
#510819 Kommuner och landsting tecknar ofta fleråriga skogsskötselavtal där även avverkning och virkespriser stipuleras. Köparen garderar sig ofta mot sämre tider och erbjuder ett virkespris under avtalet som gör att kommunen eller landstinget går miste om miljonbelopp.

Det anser Magnus Ekström, skogsrådgivare på Hushållningssällskapet i Jönköping.

– Leverantörerna sätter ett lågt pris för att gardera sig mot prisnedgångar, samtidigt som de tar vinsten om priset går upp. Dessutom är det ofta samma bolag som förvaltar skogen som själva köper virket till sin egen verksamhet. Det blir dubbla stolar.

– När jag tittar på de upphandlingar som ligger ute slås jag av tanken: Förstår de inte hur mycket pengar det handlar om? Det här stör mig både som yrkesman och som skattebetalare.


Läs mer: https://upphandling24.se/kommuner-salje ... underpris/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fasta virkespriser gör offentliga skogsägare till förlor

Bosse1  
#510826 Detta är paralell världen utan risker,blir det röda siffror är det bara att tanka på.
Och är det "naturvård" det handlar om är virket en biprodukt :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Fasta virkespriser gör offentliga skogsägare till förlor

Vardon  
#510877 De bestämmer själva i upphandlingen hur de vill ha det så det är inte synd om de , om de går miste om pengar. Då får de väl skriva bättre förfrågningsunderlag.

När ingen entreprenör lämnar på jobbet vet man att man gick för långt.

Användarvisningsbild

Re: Fasta virkespriser gör offentliga skogsägare till förlor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510884 De har kanske konsulterat Johan Freij innan de skrev på avtalen. Danske Bank: Industrin måste få göra vinst
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fasta virkespriser gör offentliga skogsägare till förlor

bgsentr  
#510917 Som vanligt med offentlig verksamhet!
Inte många rätt där!
Pengar är nåt som bara finns, och tar de slut höjer man skatten eller tar bort mjölken i skolan!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).