Massaved

Finland exporterar massaved till Sverige

2 inlägg 7035 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Finland exporterar massaved till Sverige

Torbjörn Johnsen  
#509360 Enligt den finska tidningen Landsbygdens Folk pågår sedan ett år tillbaka en export av massaved från finska Österbotten till Svenska massabruk. Det framgår inte av artikeln vilket svenskt bolag som är köpare men det ser ut att vara flera företag som köper.

- Sedan årsskiftet har ett fartyg per månad lastats så det är fråga om en jämn ström. Med facit på hand har exporten av massaved från Kristinestad gått över förväntan. Nu är massavedsmarknaden överhettad i Östersjöregionen och vi har mer förfrågningar än vi hinner svara på. Det ser väldigt bra ut inför hösten och vi har lyckats skapa alternativa kanaler som är öppna och har blivit fler, säger Jan Slotte, verksamhetsledare för SVF (Skogsvårdsföreningen Österbotten).


Samtidigt som det planeras och byggs fler bruk med ökat virkesbehov i Finland (Världens största massabruk i Finland, Kina investerar) så skeppas en del av massaveden till Sverige. En av anledningarna som anges är att utbudet från baltstaterna blev mindre under hösten och vintern p g a svåra drivningsförhållanden. Östersjöregionen kan nog betraktas som en relativt enhetlig virkesregion med stora råvaruströmmar mellan länderna beroende på dagssituationen. Just nu ser det ut att gå en ökande virkesström från Finland till Sverige:

SVF:s satsningar på att hitta alternativa kanaler har också smittat av sig. Nu har några grannföreningar också börjat exportera massaved och fartyg går från hamnarna i Kalajoki, Jakobstad och Kaskö förutom Kristinestad.
- Det påverkar inte vår verksamhet utan alla som inte har egen förädlingsindustri söker alternativ. Jag ser det enbart som positivt att det finns många flera kanaler.
Framtiden gällande export av österbottnisk massaved ser ljus ut för tillfället.


Läs hela artikeln här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Finland exporterar massaved till Sverige

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509378 Och för 10 år sedan så köpte UPM x antal jättemånga båtar från Sverige [emoji16]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).