Före och efter jobbet

Jägmästarutbildning - kort

12 inlägg 8947 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jägmästarutbildning - kort

AndreasN83  
#508934 Hejsan allihop,
Jag är ny här på forumet och dessutom ny inom skogsnäringen - dock ligger det i Släkten att jobba med skogen och min farfar jobbade på gamla Assi Domän i Karlsborg och numera har vi på min frus sida en del skog i Värmland. Just nu sköts den om fantastiskt, men kunskaperna i familjen börjar sina. När nuvarande jägmästare trillar av pinn är det inte många som vet vad som skall göras egentligen.

Min tanke är att, eftersom jag älskar skogen, vill lära mig sköta om den. Nu är jag dock inte intresserad av att gå en fem år lång, 300hp, utbildning i Umeå och jobba som jägmästare - men däremot lära mig ta hand om den lilla skog vi har.

Är det någon som har några bra tips och vet vart man som privatperson kan gå kortare intensivkurser för att lära sig att ta hand om sin skog på bästa sätt?

All input värderas väldigt högt!
Stort tack för hjälpen!
Bästa Hälsningar
Andreas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508935 Familjeskogsburk som går på Linneuniversitet i Växjö skulle jag rekommendera. Där finns både längre och kortare kurser.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Mellberg  
#508936 Skogsmästarutbildningen i Skinnskatteberg eller Gammelkroppa skogsskola utanför Filipstad.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Kenya Cane  
#508937
Tåndemåla skrev:Familjeskogsburk som går på Linneuniversitet i Växjö skulle jag rekommendera. Där finns både längre och kortare kurser.

Där har jag sökt till hösten, 25% studietakt, distans. Planerar att gå tre kurser (terminer) samt en termin 50%.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Camaro1969  
#508953
Kenya Cane skrev:
Tåndemåla skrev:Familjeskogsburk som går på Linneuniversitet i Växjö skulle jag rekommendera. Där finns både längre och kortare kurser.

Där har jag sökt till hösten, 25% studietakt, distans. Planerar att gå tre kurser (terminer) samt en termin 50%.


samma här (Y)

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Henkesjöö  
#508980 Kul att du valt skogsbranschen! Jag på skogmästarskolan i Skinnskatteberg vilket jag inte ångrar en sekund! Min bild är att jägmästarutbildningen förbereder dig väl om du tänkt forska. Om du däremot vill jobba "hands on" med skogen, som köpare, planerare, förvaltare, planläggare eller produktionsledare då ska du definitivt välja att läsa till skogsmästare. Det enkla och entydiga svaret från de som jobbar inom näringen är att skogsmästare lämpar sig bättre för dessa typer utav tjänster, så även, i min mening, att sköta om den egna skogen.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

AndreasN83  
#510656 Vilka toppensvar! Stort tack! Skall kolla in både Linnéuniversitetet och Skinnskattebergs, samt Gammelkroppa. Jag misstänker att detta inte är en utbildning som lämpar sig på distans? :)

Återigen, kanonsvar! Tack snälla!
Med vänlig hälsning,
Andreas

   TS
Avatar Fallback

Re: Jägmästarutbildning - kort

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510680 Linne är på distans med några få träffar på år där föreläsningarna såklart tar plats i skogen. Oftast med så lång efterföljande diskussion i gruppen att det blir sent till lunchen ☺

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Lisa i skogen  
#512249 Hej
Läser delkurs 1 just nu och sitter och tentapluggar skogsuppskattning. Trivs bra med distansformatet och lär mig massor. Jag rekommenderar kursen som jag tycker täcker en del av "husbehovet", vet inte om det kan leda till jobb dock.

Hälsningar Lisa i skogen

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Camaro1969  
#512250 är alla träffar där nere i växjö?

blir lite drygt om man är stationerad i norrland tänker jag mig,..

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Lisa i skogen  
#512254 Nej, de har ordnat så vi som bor "norröver" (Stockholm i mitt fall) kan åka till Ekolsund som väl ligger i Upplandsbro kommun. Dvs ganska nära Arlanda.

Användarvisningsbild

Re: Jägmästarutbildning - kort

Camaro1969  
#512257 jaha det låter bra!

annars blir det nog att man bara läser kursen "för eget bruk" utan att åka ner och få allt godkänt typ=)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).