Skogsnyheter

Virkespriset för timmer sjönk sista kvartalet 2017

3 inlägg 2378 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Virkespriset för timmer sjönk sista kvartalet 2017

Fredrik Reuter  
#508453 875 kr per kubikmeter. Det var snittpriset för sågtimmer i Europa under sista kvartalet 2017. Snittpriset är ett volymvägt index för det vanligast förekommande timret i Europa och indexet har ett namn - "European Sawlog Pice Index", förkortat ESPI.

875 kr (cirka), är en nedgång från tredje kvartalet 2017 med 1,2% som var det starkaste kvartalet under 2017. Men det är en bit från rekordet under kvartal 1 2014 då sågtimmerpriset var 948 kr per kubikmeter.

Nedan kan du se utvecklingen sedan 1995.

Bild


Jag vet inte om priset avser vid väg eller vid industri, har någon koll så skriv gärna i tråden. Inte heller om det är m3fub, m3f eller m3to som avses.

https://www.ajot.com/news/the-global-sa ... uring-2017



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkespriset för timmer sjönk sista kvartalet 2017

ÅsaNisse  
#508524 Det är väl naturligt att priserna sänks när självverksamma börjar hugga under vintern. Nu när våren kommer och det ska vara färdigt med vinterhugget virke så höjs nog priserna igen.

Avatar Fallback

Re: Virkespriset för timmer sjönk sista kvartalet 2017

Bosse1  
#508639 GSPi
"It is important to note that sawlog prices presented in the graphs and tables in this publication should be used as
indicators when comparing price trends in different regions rather than for absolute price comparisons. Sawlog
qualities and properties of conifer species vary in different parts of the world and therefore they are not always
directly comparable. Also bear in mind that log grades and volume/weight measurements do differ between
regions. Factors used to convert to cubic meter
under bark are estimates made by WRI and regional contacts."

" The ESPI Price Index is a volume-weighted
price index comprising of average sawlog prices
in nine of the largest log-consuming countries in
Europe."

Vad nu det betyder :roll:

https://woodprices.com/wp-content/uploa ... LE-WRQ.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).