Skogsröjning

Röjklinga

5 inlägg 5129 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjklinga

NIKLASK88  
#508098 Hur mycke bättre är strandklingan än vanliga röjklingor?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjklinga

jannee  
#508099 Betydligt bättre procentsats är svårt att avgöra. De flesta som köpte en Strandklinga fortsätter med att köpa nya trots att de är betydligt dyrare, kanske ändå säger något. Självklart finns det undantag men som anställd proffsröjare vill du absolut ha en Strandklinga (arbetsgivaren betalar ändå :grin: )
Klingan är något tunnare, bara detta gör att klinga skär snabbare, därpå kan man fila den till att skära så aggressivt som det passar en själv, en stark såg klarar en aggressivare filing något bättre än en motorsvagare dito.
En subjektiv uppfattning från min sida är att du klarar 20 % mer på en tank gentemot en typ Maxiklinga.
Väldigt avgörande är att klingan är vass, då är den helt suverän - en stenkörning = bara att sätta sig ned och fila :mrgreen:
I den verkligt grova röjningen ( en bits stammar), det är då klingan verkligen kommer till sin fördel.

Avatar Fallback

Re: Röjklinga

Elfving  
#508103 Den är så pass mycket bättre att du aldrig vill använda gammeldags klingor efter att ha kört tio tankar i rätt röjning.
Det som står i reklambladet är inte struntsnack, åtminstone inte i det här fallet!

Avatar Fallback

Re: Röjklinga

Hälge-älg  
#511027 Jag upplever betydligt mindre vibrationer i min såg och att jag kan köra länge tid innan den blir trädslö.

Användarvisningsbild

Re: Röjklinga

daniel dahlöström  
#512270 Strandklingan är det bästa jag kört med, effektivare på alla sätt. Enda är väl att det tar lite längre tid att få ordning på den efter en stensågning pga höknäbben. Men det är bara att fila! [WHITE SMILING FACE]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).