Avverkning (slutavverkning)

Snacka om korta omloppstider: 6,3 år!

5 inlägg 3173 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snacka om korta omloppstider: 6,3 år!

Torbjörn Johnsen  
#507989 Det pratas mycket om omloppstider i Sverige och hur korta de kan bli. Ner mot 60 år istället för 80? Jag såg ett twitterinlägg från skogsmässan Expoforest i Braslien som pågår just nu. Där kör skogsmaskinerna demo i ett 5-årigt eucalyptusbestånd som har en planerad omloppsperiod om 6,3 år. Inte illa när man måste använda decimaler för att beskriva omloppsperioden! Gissar att träden blir bortemot 30 meter höga innan de avverkas och att bestånden producerar en 70-80 mrfub/år. Någon som har besökt mässan? @swetrac?

Många svenska företag finns med bland utställarna på mässan.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Snacka om korta omloppstider: 6,3 år!

sundelius  
#507991 Har sett sådana odlingar på plats i Brasilien.
Jag var tonåring och då var skog intresset begränsat. Kommer dock ihåg att jag blev paff när jag stod och tittade på mogna träd och fick berättat för mig att de var 6 år :shock:

Användarvisningsbild

Re: Snacka om korta omloppstider: 6,3 år!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508009 Jösses amalia!

Användarvisningsbild

Re: Snacka om korta omloppstider: 6,3 år!

Vedproducent  
#508012 Var i Brasilien 2013. Avverkningen vi besökte var på drygt 200 000 m3fub med medelstam 0,3 fub. Åldern var 5,7 år.

Användarvisningsbild

Re: Snacka om korta omloppstider: 6,3 år!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508649 Har inte Ulf 1 kommenterat detta på naturskyddsföreningen skogsblogg (innan kommentarerna där togs bort).
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).