Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Niab 5-15. Winschproblem

2 inlägg 1790 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Niab 5-15. Winschproblem

Lars1  
#506638 Jag har en Niab 5-15B, 2007, som jag är mycket nöjd med. Emellertid har jag problem med winschreglaget. Jag trycker fram den kombinerade spaken för kapning/winschning och sätter den i låst läge. Då ska jag kunna manövrera winschen, antingen med en knapp på manöverpanelen eller med den radiosändare jag bär med mig. Tyvärr släpper ventilen inte fram särskilt mycket olja utan winschen rör sig i snigelfart och när wiren spänns så finns det ingen kraft i den. Det jag då gör är att gå fram till manövervaggan och dra kapningsspaken fram och åter samt trycka på knappen på panelen. Då blir det fullt flöde och winschen går snabbt och har full kraft. Det verkar som att det är någonting som kärvar uppe i ventilpaketet eller någon fjäder därinuti som inte fungerar. Har ni något tips om vad problemet beror på?



   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 5-15. Winschproblem

mama006  
#507489
Lars1 skrev:Jag har en Niab 5-15B, 2007, som jag är mycket nöjd med. Emellertid har jag problem med winschreglaget. Jag trycker fram den kombinerade spaken för kapning/winschning och sätter den i låst läge. Då ska jag kunna manövrera winschen, antingen med en knapp på manöverpanelen eller med den radiosändare jag bär med mig. Tyvärr släpper ventilen inte fram särskilt mycket olja utan winschen rör sig i snigelfart och när wiren spänns så finns det ingen kraft i den. Det jag då gör är att gå fram till manövervaggan och dra kapningsspaken fram och åter samt trycka på knappen på panelen. Då blir det fullt flöde och winschen går snabbt och har full kraft. Det verkar som att det är någonting som kärvar uppe i ventilpaketet eller någon fjäder därinuti som inte fungerar. Har ni något tips om vad problemet beror på?

Hej har samma problem med min niab sedan en tid tillbaka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar