Bilar

Dacia Duster

14 inlägg 31792 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dacia Duster

Olav  
#505669 Nån här som kör med Duster?
Och hur funkar de som arbetsbil för en mest manuell skogsföretagare (läs röjsåg)

Men jag pysslar även lite med trädfällningar och ibland har jag en hel del utrustning med mig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

Erre  
#505782 Duster är en enkel bil med allt vad det innebär.
Hög ljudnivå i kupén.
Inte så mycket finesser.

Men en robust bil som inte krånglar så mycket.
Det är min erfarenhet av dom.

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

Granstorp  
#505816 Hög ljudnivå var tydligen ett problem på dom första årsmodellerna, ska man köpa en begagnad så ska man välja en med Phase 2 uppdateringen(tror den kom 2014) Vi köpte en ny Duster 2015 och körde den drygt 9000mil utan att behöva bekosta mer än sedvanlig service! Hade vi inte haft två barn som växer som ogräs så hade vi nog köpt en ny Duster igen! På den senaste modellen har dom faktiskt rättat till dom svagheter som vi upplevde på vår årsmodell! Bagageutrymmet är väl inte det största med tanke på röjsåg, men det går ju alltid att fälla ett säte!

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

JensSkoog  
#505826 Känner en som körer Dacia Duster, och han är pensionerad präst :lol:

Han gillar bilen hemskt, eftersom den har rum för alla
hans prylar när han ska ut och fiska hummer och krabba!

Inte en lyxbil eller en bil där man kan njuta stillheten när man körer 100 på
motorvägen, men en mycket prisvärd jobbarbil :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505828 Kör en Duster från 2015 på jobbet. Har inte passerat 3000 mil än.

Åker mellan kyrkogårdarna. Kör inte på några dåliga skogsvägar. På sin höjd ut på nån gräsmatta. Så man frestar den inte så hårt.

Jag brukar säga att man får ta med sig bagaget (släpet). Men fäller man sätet så är det utrymme. Men för min del så är släpet lättare.

Den är väl inte så rolig att åka långt i. Men kortare resor är inga problem. Tänkte på benutrymmet vid ratten. För en som är nästan 2 m.

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

Torbjörn Johnsen  
#505829 När jag var i Rumänien och planerade skogsmässa under 2014 & 2015 träffade jag många som hade skogsbilar. Skogvaktarna hade utan undantag Dacior och de levde ett hårt liv. Gick det att komma fram med en skidder kunde man nog köra med bilen :d
Verkade vara robusta grejer som pallade det mesta även om komforten inte andades lyx på något sätt. De rumänska entreprenörerna däremot höll sig oftast med betydligt lyxigare grejer. Företrädesvis de största SUVarna från Audi eller MB.

Avatar Fallback

Re: Dacia Duster

Skogen i boden  
#505945 Vi kör de på jobbet som lotsbilar. Inte dock jag men min personal . Pratade med våran fordonsansvarige och det som är en svaghet är tydligen eftermonterade drag . Fattar dock Inte skillnaden mot fabriksmonterade . I övrigt verkar de funka bra

Avatar Fallback

Re: Dacia Duster

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505949 Så är Dacias prissättning väldigt underlig. De annonserar t.ex "från 99 999:-". För det priset är knappt ratten inräknad. Innan bilen är körklar hamnar den bortåt 200' och då börjar det finnas mycket annat att välja på.

Avatar Fallback

Re: Dacia Duster

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505951 På svågerns duster sprack nåt vid oljepumpen så oljetrycket försvann o de blev visst en rand efter bilen
Motorn överlevde visst enl Liljas o behövde bara en ny pump, en 2015 så garantin hade inte gått ut.
Ska tilläggas att efter de såldes bilen till förmån för en ny

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

Vedproducent  
#505952 Har bara kört med en Dacia en gång som lånebil knappt 10 mil. Den gjorde det den skulle. Var mörkt och jag letade efter knappen för att öppna vindrutan. Efter ett tag kom jag på att det kanske var fönstervev. Sånna bilar har jag inte kört sen 80- talet och det var väl en känsla som fanns kvar under resan. Men i övrigt vad gäller hållbarhet och kvalitet kan jag inte tillföra något. Men man får mycket bil för samma pengar som är 2-3 år gamla så då är nog ändå valet enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

rokon  
#505989 Kan själv tänka mig en Duster så småningom, främst för att det är en mindre SUV än min nuvarande Santa Fe och därmed lägre bränsleförbrukning, varför ha 400kg tyngre bil uppför backarna till skiftet med en stigning på 100 meter för en 7km lång tur?
Duster har en lägre utväxling på första växeln än de flesta eller alla suvar. Bra när man skall in den sista biten där andra som regel avstår från att köra. En mindre suv med en markfrigång som är större eller minst lika stor som andra större Suvar innebär i praktiken ännu bättre framkomstmöjlighet.
De allra flesta bilfabrikanter har övergivit hög- låg växel dustern saknar även detta men har ju i gengäld en lägre utväxling på sin första växel.
Dacia Duster säljes och servas av Volvo vilket innebär service på närmare håll.
Jag skulle nog välja den lilla moderna turbomatade 4 cylindriga bensinmotorn med kamkedja i så fall.

Avatar Fallback

Re: Dacia Duster

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505990 Skulle kunna tänka mig en Duster som privatbil men som skogsbil vill jag ha något med hel vägg mellan hytt och lastrum.

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

skogsjan695xl  
#506007 Jag köpte en ny Duster 2012.
Gick väll helt ok, låg bränsleförbrukning m.m
Men det är ju ingen vidare komfort tycker jag. Stel och studsar mycket på dålig väg.
Extremt plastig och dålig isolerad från oljud.
När det var kallt fick man knappt upp värmen i motorn, kupén var varm iaf fast än att jag hade dieselvärmare.
Det visade sig när jag fick bilen att dieselvärmaren inte gick att starta manuellt. Skulle dom fixa det skulle jag betala 16.000 ytterligare.
Sen kom det till elekroniken. Tankmätaren levde ett helt eget liv. Kunde blinka i reserven fast det kunde vara full tank. Den kunde pendla upp å ner under färd.
Detta fick dom aldrig ordning på under min ägo.
Lämnade in bilen för detta flera gånger utan resultat. Både instrument och tankarmatur byttes.
Blev så trött på detta att jag krävde att de skulle ta bilen tillbaka, det gjorde dom och jag fick välja en annan bil för den summan jag var skyldig på dustern.
Väljde då en 2011års Ford mondeo.
Den är jag mer än nöjd med.
Å tur var väll att vi bytte, då vi fick utökning i familjen så blev dustern för liten. Barnvagnen tog upp hela skuffen och en stor schäfer i baksätet så var det fullt.
Mondeon fick barnvagnen in på längden å hunden bredvid.
Även priset på dustern är lustigt.
Från 99.900 å som nån annan skrev så är det knappt ratt med då.
Min gick på ca 240.000 då hade jag all utrustning som fanns att välja på då.

Användarvisningsbild

Re: Dacia Duster

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506045 Kör en Dacia Logan pickup sen några år. Utmärkt arbetsbil! Går billigt, lastar mycket för storleken. Man mår inte särskilt dåligt om den slår i något. Komfort, tja som min första Amazon :d

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).