Traktorer och processorer

Slutet för billiga småtraktorer?

8 inlägg 5485 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutet för billiga småtraktorer?

Mr_Smurf  
#505279 Från 2019 måste även traktorer under 50hk uppfylla avgaskraven för Step 5, så då blir katalysatorer och partikelfilter obligatoriskt.

De kina-traktorer som finns till försäjning nu uppfyller endast Step 3A vad jag kan förstå, så de har långt kvar till Step 5 och när avgaskraven kom för >50hk traktorer 2014 slutade Kellfri sälja sina större kina-traktorer.

Så frågan är vad om händer med alla <50hk traktormärken som säljs billigt nu.

Jag blev uppmärksam på detta när jag började undersöka vilken ny 50hk traktor som var mest prisvärd eftersom jag går i shoppingfunderingar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

Hema  
#505311 Hade inte koll på detta, så det blir en spännande tråd.

Avatar Fallback

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

axwell  
#505315
Mr_Smurf skrev:Från 2019 måste även traktorer under 50hk uppfylla avgaskraven för Step 5, så då blir katalysatorer och partikelfilter obligatoriskt.

De kina-traktorer som finns till försäjning nu uppfyller endast Step 3A vad jag kan förstå, så de har långt kvar till Step 5 och när avgaskraven kom för >50hk traktorer 2014 slutade Kellfri sälja sina större kina-traktorer.

Så frågan är vad om händer med alla <50hk traktormärken som säljs billigt nu.

Jag blev uppmärksam på detta när jag började undersöka vilken ny 50hk traktor som var mest prisvärd eftersom jag går i shoppingfunderingar.


Det skulle vara till hjälp om det finns en länk med originaltexten. Borde ju vara traktorer som säljs fabriksnya from ett visst datum. Har för mig att det gäller även för motorer under 1 liters slagvolym.

Men i vilka sammanhang det spelar roll kanske framgår av den eventuella länken.

Måste ansluta till Hemas inlägg.

Avatar Fallback

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

Mr_Smurf  
#505328 Japp, det gäller nyförsäljning.

Det går bland annat läsa här https://www.dieselnet.com/standards/eu/nonroad.php

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

svampbob  
#505339 Det verkar inte gälla små skogsmaskiner. Jag frågade när jag var förbi Vimek tidigare i månadenoch dom behöver inte förändra något.

Användarvisningsbild

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

Fredrik Reuter  
#505343 Hej,
Tolkar jag detta rätt så är partikelfilter som måste monteras på dieselmotorer i spannet mellan 25 - 50 hk from 2019.

Kraven för HC och NOx är betydligt lägre satta för detta spann. Skjuter från höften att det räcker med ett partikelfilter.

Motorer över 75 hästkrafter måste from 2019 ha "hela rubbet" med SCR, DOC och då partikelfilter.

Avatar Fallback

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

Ferguson system  
#505345
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Tolkar jag detta rätt så är partikelfilter som måste monteras på dieselmotorer i spannet mellan 25 - 50 hk from 2019.

Kraven för HC och NOx är betydligt lägre satta för detta spann. Skjuter från höften att det räcker med ett partikelfilter.

Motorer över 75 hästkrafter måste from 2019 ha "hela rubbet" med SCR, DOC och då partikelfilter.


Det er sånn jeg tolker det også. Det er derfor mange flishugger produsenter slutter med dieselmotorer over 25 hk. De går i stedet over til bensin v-twin for å erstatte 35-38 hk dieselmotorer.

Avatar Fallback

Re: Slutet för billiga småtraktorer?

Hema  
#505367
svampbob skrev:Det verkar inte gälla små skogsmaskiner. Jag frågade när jag var förbi Vimek tidigare i månadenoch dom behöver inte förändra något.

Ja det hade påverkat hela branschen med små maskiner, men då kan vi andas ut minst ett tag till. Bara såg framför mig Alstor, Bison, Vimek osv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).