Avverkning (slutavverkning)

Gremmeniella

1 inlägg 1455 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gremmeniella

Sillero  
#504768 En liten berättelse om skog.

Det var för några år sedan, när gremmeniellan härjade som värst i våra skogar, som jag träffade honom vid en av mina skogsutflykter på Haftahedarna. Som skogsbonde hade han efter bästa förmåga skött sin ägandes skog i många decennier. Vi satte oss ned på var sin stubbe och resonerade om allehanda vardagliga ting. I väster, på andra sidan en starrbeväxt myr, som nu i hösttider lyste gul, reste sig en skogig bergssida, dock rostbrun av gremmeniellaangrepp. Ljudet av skogsmaskiner hördes och norrifrån växte sig ett kalhygge stort.
Efter en stund lyfte bonden blicken mot bergssidan och säger: ”Det är beklämmande att se hur dåraktigt skogen behandlas i dag och det av folk med utbildning och som är satta till att sköta skogen. Som de nu bär sig åt gör de skogsnäringen en stor otjänst på lång sikt. De skulle avvakta en tid och inte hugga rent med en gång. Gremmeniellan har alltid funnits och slagit till med jämna mellanrum. På min tid lät vi skogen stå kvar. En viss andel av tallarna dog visserligen, men de flesta överlevde. De tallar som blev kvar blev effektivt kvistrensade på stammens nedre delar där genomluftningen är dålig. Kvar blev en liten toppställd krona. I takt med att träden fortsatte att växa vallades så småningom de små kvistresterna över och resultatet blev en näst intill kvistfri och rak stam, utmärkt som sågvirke”.
På hemvägen vandrade jag genom pelarsalar av högstammig tallskog, sådan skog man än i dag kan finna på Haftahedarna. Jag kunde då inte låta bli att tänka på bondens ord.

Lars Efraimsson
Karlstad



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).