Öppna kategorin

Vilket Försäkringsbolag

11 inlägg 7482 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket Försäkringsbolag

Kime  
#504641 Vad använder sig medlemmarna av för bolag.

Ska teckna en enkel privat försäkring på en traktor från -2001, mest privat körning och viss snö körning kan komma till nästa vinter. Priserna skiljer ganska mycket.

Ska även teckna en försäkring för min enskilda firma vart efter.

För och nackdelar? Erfarenheter?

Försäkringsbolaget DINA FÖRSÄKRINGAR verkar vara billigast. Något att ha???




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

Sture Andersson  
#504656 Jag har Dina på alla hus bilar traktorer båt ,har inget att klaga på

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

surjämten  
#504660 Det är ju först när man behöver hjälp som man vet hur bra försäkringsbolaget är.

Användarvisningsbild

Re: Vilket Försäkringsbolag

Jolly  
#504684 Har länsförsäkringar.

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504698 Jag hade allt utom några bilar i Länsförsäkringar.
Efter att en försäkringssäljare på LF förfalskat min namnteckning två gånger så sade jag upp allt och flyttade gårdsförsäkringar och traktorer till Dina. Inget alls att klaga på hos Dina, inga förfalskningar eller något.
Bilarna lade jag i TryggHansa, men det är nog hugget som stucket vad man väljer.

Ser efter detta som min mission att styra bort så många som möjligt från Länsförsäkringar.

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

axwell  
#504711 Lämnade Folkskam sedan dom chockhöjt sina priser.

Det blev Dina utom på traktorn som tillsvidare står kvar i Länsförsäkringar.

Användarvisningsbild

Re: Vilket Försäkringsbolag

Jolly  
#504716
D Brown skrev:Jag hade allt utom några bilar i Länsförsäkringar.
Efter att en försäkringssäljare på LF förfalskat min namnteckning två gånger så sade jag upp allt och flyttade gårdsförsäkringar och traktorer till Dina. Inget alls att klaga på hos Dina, inga förfalskningar eller något.
Bilarna lade jag i TryggHansa, men det är nog hugget som stucket vad man väljer.

Ser efter detta som min mission att styra bort så många som möjligt från Länsförsäkringar.

Hur har detta skett? det är ju väldigt allvarligt.

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

jan larsson  
#504724 jag har i ca 10 år också styrt bort så många jag kunnat ifrån länsförsäkringar. då flyttades allt till dina försäkringar.

orsaken var att länsförsäkringar schabblade till det och lyckades stänga av alla mina försäkringar. när det upptäcktes visade det sig att jag hade varit oförsäkrad nästan ett år från den första uteblivna försäkringen. och sedan löpande tills upptäckten gjordes.
fram till dess så hade inte en enda påminnelse eller annat kommit för att göra mig uppmärksam. men därefter drällde det in påminnelser, krav och avgifter från alla håll som hade med försäkringarna att göra.
polisanmälan gjordes som lades ner snabbare än man han blinka. jag lade massor av tid på eget detektivarbete. och kom fram till vad som nästan absolut säkert var orsaken till felet. men det var inget gehör alls och totalt kalla handen för bistånd till rättelse.

ett skarpt tips.
håll reda på förfallodatum o premien noga själva. lita inte på att de sänds ut som de bör.
för felar det så läggs allt ansvaret helt och hållet på kunden att själv hålla koll på sina försäkringar o förfallodatum.

sen har länsförsäkringar envetet flertalet gånger ringt och försökt värva tillbaka mig som kund. då svarar jag javisst det går bra men det kostar 75 000 kr först. för det var vad det kostat när jag summerade allt. och det var för diverse krav och avgifter. inga skador skedde som väl var.

detta var kort kort versionen. den detaljerade som lämnades till polisanmälan var många a4 sidor.

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504762
Jolly skrev:Hur har detta skett? det är ju väldigt allvarligt.


Ja jag vet inte orsaken, kan inte ens se någon logisk orsak.

Det gällde en försäkringssäljare som tydligen jobbar fristående på provision (men står med på hemsidan med bild och kontaktuppgifter som alla andra).
Jag hade några år innan försäkrat två mindre lantbruksfastigheter, en bebodd och en obebodd, köpte sedan tillsammans med sambo en större. Tog då in offerter från tre olika håll på "Gårdsförsäkring inkl villa hem".
Fick även offert på papper, Gård + villahem högst tydligt skrivet.
Planen var att först köpa den gemensamma fastigheten, sedan när min föregående fastighet var urflyttad, rusta lite och snygga till för att sälja senare.
Länsförsäkringar var aningen billigast på nya försäkringen, även säljaren hade Fastigheten försäkrad i LF så nytecknandet blev relativt enkelt i.o.m överflyttande av uppgifter. Bestämdes även att vi skulle ses på plats vid tillfälle.

Tillträdesdagen så började sambon av någon outgrundlig anledning få något tvivel på försäkringen och ringde för att dubbelkolla, då var gården försäkrad men inga personliga lösören. Detta lades till och vips var inte LF längre billigast. (märk väl att offerten sade "gård + villa hem")
Flytt, rust och allt däromkring tog massa energi och tid, året efter såg jag en felaktighet i villkoren, ringde då upp säljaren för att rätta detta, tog då upp detta med det oförsäkrade lösöret och fick till svar att mitt lösöre:
"-Ju i princip var försäkrat" i.o.m jag hade kvar min gårdsförsäkring på gamla fastigheten.
Jag frågade varför min sambos lösöre då skulle vara oförsäkrat på nya fastigheten.
Då började han tycka att min rust av gamla stället tog lång tid, jag sa att rusten gick helt enligt plan och att någon tidsplan aldrig diskuterats med LF.
Jag frågade vad som hade hänt vid en totalskada på (brand) på nya fastigheten.
"-Ja då hade väl jag fått gått in och hjälpt er!" Med privata pengar undrar jag i efterhand?

Jag skickade efter detta ett mail till chefer i tre led över denne säljare och frågade om denna offert utan lösöre, samt i de fall flera satt ovetande med oförsäkrat lösöre vems pengar LF-säljaren ämnade hjälpa dessa kunder med.

Någon slags halvchef tar tag i detta och lyckas i samband med detta plocka bort lösöresförsäkringen där jag bodde istället för på den tomma fastigheten jag rustade i. Efter allt kämpande med att få detta lösöre försäkrat så började jag bli lite irriterad

En "regionschef" började gräva i detta, vi hade bra samtal och han undrade över några dokument i deras interna dokumentation som sade att säljaren och jag hade träffats på fastigheten, gått "husesyn" samt pratat försäkringar allmänt. Dessa två dokument hade jag skrivit under med datum och namnteckning.
Mötet hade aldrig ägt rum, namnteckningen hade vissa likheter med min, men såg väldigt naiv och "förfalskad" ut. Jag fick skriva ett antal namnteckningar på ett papper som scannades och mailades till denne chef för jämförelse.
Säljaren skulle efter detta mycket tydligt informeras om att sluta förfalska kunders namnteckningar, han jobbar fortfarande kvar.

Jag ville ej ha någon ersättning, endast ha ett löfte om att inga fler kunder till denne man ovetandes satt med oförsäkrat lösöre p.g.a att han ville göra en fördelaktig offert.
LF-chefen propsade på att jag skulle ersättas med något, tror det slutade med motsvarande vad lösöresförsäkringen kostade under ett år, typ 1000 eller 2000 kr. Jag skulle skicka mitt kontonummer för att få dessa pengar.

Veckan efter ringer ekonomiavdelningen och säger att några pengar aldrig betalas ut på detta vis och att nämnda chef borde veta rutinerna. Denna summa skulle användas till att minska min försäkringskostnad kommande år.

Jag orkade knappt bry mig mer om detta, men jag insåg att för min egen säkerhets skull så gällde det att avsluta vår relation efter 24 år.
Två gårdsförsäkringar och tio fordon flyttades till andra bolag.

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504766
jan larsson skrev:......felar det så läggs allt ansvaret helt och hållet på kunden att själv hålla koll på sina försäkringar.


Ja precis!
Hade vårt hus brunnit ner, hur troligt är det att LF sagt:

"-Otur, men för din del D Brown så är det lugnt, du har ju en lösöresförsäkring på din fastighet en mil bort, vi ersätter dig fullt ut!
Din sambos lösöre kommer också ersättas, detta kommer LF-säljaren lösa!"

Man hade ju kunnat se sig om i arslet efter ersättning!!

Avatar Fallback

Re: Vilket Försäkringsbolag

MDin  
#504772 Jag har 4hjulingen försäkrad i iF, anledningen är att där får jag en helförsäkring. Hade LF på förra 4hjulingen och dom erbjöd endast trafikförs. Våra bilar är hos if oxå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).