Bioenergi

Vedhuggning, när är det för sent att fälla

9 inlägg 18218 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedhuggning, när är det för sent att fälla

lodin92  
#503324 Hej. Av diverse anledningar har jag inte hunnit avverka träden som ska få bli ved till nästa år.. På åkrarna är det drygt 1,5 m snö och i skogen lär det inte vara allt för mycke mindre.. Att hugga nu och lämna en meters stubbar känns inte lockande.. Det jag funderar på är om jag kan vänta till snön börjar försvinna med att hugga eller hinner saven stiga innan snön är borta? Är det bara bita i det sura äpplet och skotta fram träden innan huggning? Veden kommer iallafall klyvas så fort snön är borta. Eller törs man lite på syra fällning och ta det i sommar(samtidigt som allt annat som ska göras då)? Funkar syrafällning med asp, al, barr eller bara björk? Har förhoppningsvis större delen av nästa års ved redan på lager men inte tillräckligt för att vara säker.. mvh Tobias



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

lodin92  
#503326
1521033345_e158063d-42bd-4428-9b0c-d6ef3acc5646.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

jannee  
#503330 Det är löven som drar ur fukten (saven) ur trädet.
Du kan med fördel fälla lövträd i juni för att när getingarna är som mest aktiva upparbeta dessa träd i Augusti/September. :mrgreen:
Barr däremot är effekten av syrafällning inte lika effektiv men visst går det.
I södra Sverige har det börjat komma en del sav i stammarna.

Avatar Fallback

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503331 Vi praktiserar syrafällning på björk.
Går bra att elda i oktober om det klyvs i början av september.

Användarvisningsbild

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

JensSkoog  
#503342 Hugg veden när du har tid till att göra jobbet och
brinn den när du behöver värme i huset :grin:

Värre är det inte :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504024 Brukar vilja börja september -oktober, känns inte så bråttom då

Avatar Fallback

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510911 Brukar syrafälla löv på våren typ musöron det funkar perfekt. Men ligger nu efter med veden denna snörika vinter och har en del tall/gran som är tänkt ingå i årets ved. Hur funkar det med de trädslagen med syrafällning går det eller inte. Drar barren ut vattnet eller? Någon som provat?
/Zorran.

Avatar Fallback

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

axwell  
#510930
zorran skrev: zorran » Idag, 01:23
Brukar syrafälla löv på våren typ musöron det funkar perfekt. Men ligger nu efter med veden denna snörika vinter och har en del tall/gran som är tänkt ingå i årets ved. Hur funkar det med de trädslagen med syrafällning går det eller inte. Drar barren ut vattnet eller? Någon som provat?
/Zorran.


Idag tänker jag syrafälla björkar rönnar och granar.
Att det fungerar på lövträden är ju beprövat men på barrträden får jag nöja mig med att tro.
Ytan på barren kan tyckas vara liten, "det är mängden som gör det" så nån uttorkning måste dom väl åstadkomma innan dom ramlar av.

Avatar Fallback

Re: Vedhuggning, när är det för sent att fälla

bgsentr  
#510948 På 70, 80 och 90talet fällde vi granposter ( slutavverkning) som sedan upparbetades med processor efter semestern, funkade utmärkt.
Sågarna fick timmer som var halvtorrt och barkningen som brukar bli i saven uteblev.
Tall torkar också till viss del men blånar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).