Skogsmiljö och Trädlära

Den Skånska vargen var från Värmland

10 inlägg 4372 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Den Skånska vargen var från Värmland

Fredrik Reuter  
#502397 En ensam varg (blir det ensamvarg?) har setts och fotats i Hästveda i Skåne.
Nu har analyser från avföringen visat att vargen härstammar från ett revir i västra Värmland.

Kanske ingen stor nyhet i sig, vad vet jag, men som Värmlänning själv och resande i bil ganska mycket så slås jag ändå av att det är smått imponerande av vargen att genomfört denna strapats. Håller du med?

Jag menar, mest troligt är att han inte fått skjuts och dessutom högst troligt att eftersom att han är varg så blir det svårt att använda vägar - det är nog mestadels skogsvandring.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6901166

Bild

Bild från SR.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

halvproffs  
#502405 Tänkte på vargtiken som flyttades ett antal gånger från Jämtland många mil söderut och sprang tillbaka varje gång till skyhöga transportkostnader.

Användarvisningsbild

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

Bax  
#502409 Jo just den grejen är ganska imponerande.
Tänk dig att med förbundna ögon bli flugen med helikopter och sen bli droppad i nåt hörn av Sverige, och på ett par veckor vandrat hem igen, utan att läsa kartor eller skyltar.

Avatar Fallback

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

jannee  
#502412 Djuren har sinnen som vi människor är helt omedvetna om, varpå man kan ställa sig frågan vilka som är intelligentast, människa eller djuren?
Sköldpaddor som efter många år simmar tillbaka till sin födelsestrand för att lägga sina ägg, ålens vandringar, valens enormt långa förflyttningar eller bara fåglarna som kommer tillbaka till EXAKT samma fågelholk år ut och år in.
Egentligen bara vi s.k "intelligenta" individer som snart gör allt för att själva ta död på oss och vår vistelseort.

Avatar Fallback

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

Dennis1982  
#502451 Det måste ju vara genfel på den vargen om han frivilligt lämnar v. Värmland för Skåne :wink:

Användarvisningsbild

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

halvproffs  
#502458 Ja tycker ju att det är fint i Skåne när jag nu har varit och åkt runt på många ställen i Skåne pga hästen och inte vargen.

Användarvisningsbild

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

T Landström  
#502514 Den ska iofs ha vandrat 50 mil(fågelvägen) på ett år...men jag börjar bli mer och mer konspiratorisk när det kommer till vargen...
Tror det flyttas mer varg än man tror...

Användarvisningsbild

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

Bax  
#502526 Jo, det är ju inte precis obebyggda trakter som passerats på vägen till Skåne.
Den borde observerats tidigare....

Avatar Fallback

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

surjämten  
#502587 Alltid när man ser ett så felplacerat djur undrar man om det är friskt?
Borde i mina ögon tas bort omgående.
Skabb ??

Avatar Fallback

Re: Den Skånska vargen var från Värmland

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502757 Vi får väl hoppas att nämnda varg har ätit upp någon av skogens skadedjur
på sin väg söderut :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).