Pagsju skrev:Min tanke var att gå ner i ackumulator volym och köra en 750L tank med beredare.
Ha pumpen kopplad direkt mot tanken och även skaffa shunt automatik.
Pumpen bör väl klara att värma tanken till 55 - 60 grader.
Om man stänger av pumpen när man ska elda bör den väl inte ta skada eller tänker jag fel? Kanske kan bli självcirkulation?
Ldsaren skrev:Min far har satt dit en jordvärmepump -16 ,till ved pannan med 2 st acctankar som jag mont nytt då -06 ,det funkar helt automatiskt, bara elda när man känner för det ,detta är i Östergötland
Kanske luft vatten är bättre i södra Sverige och annat i norr där det är kallare
Men vem vet mildare vinter kanske sprider sig norr ut också
ocke skrev:Ldsaren skrev:Min far har satt dit en jordvärmepump -16 ,till ved pannan med 2 st acctankar som jag mont nytt då -06 ,det funkar helt automatiskt, bara elda när man känner för det ,detta är i Östergötland
Kanske luft vatten är bättre i södra Sverige och annat i norr där det är kallare
Men vem vet mildare vinter kanske sprider sig norr ut också
Kul. Vore intressant om du ville dela med dig hur det är kopplat. Hur ofta eldar man i ett sådant system? Är det lätt att bli lat?;-).
Jag skulle nog kört pannan mot ack-tankarna och använt denna värme som spets och VV. VP hade gått som baslast på låg framledning.