Traktorer och processorer

Ventil radiostyrning Valmet 605

14 inlägg 5231 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#494948 Håller på att färdigställa radiostyrning på min Valmet Rollo 605
Har problem att hitta nåt som funkar till driften.
Som det är på denna modell är ju den ju hydrostatsisk med variabel fronpump och snabbväxeln ersatt med hydraulmotor.
Fram back styrs med pedal i golvet fram och bak.Tänkte lägga en proppstyrd riktningsventil parallellt med pedalerna.Detta funkar inte riktigt då riktningsventilen kräver mer tryck för att funka.Har endast 10 bar samt kanske 4-5 olja minut i pilotledninge.Kan lägga en on off riktningsventil men proppstyrd är att föredra.Allt styrs med Danfosssventil signal så man är lite låst.nNågon med idéer?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Fredi  
#495074 Vad är det som reglerar servotryckspumpens tryck till 10bar? Enligt schemat borde det väl vara 16 bars tryck efter vad jag kan se. Pedalerna skall väl ge ut 4-10 bars tryck till körpumpens styrning?

Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#495076 Där har du nog rätt .
Får kolla upp det.
Men pvg 16 ventilen jag testat verkar inte kunna funka med så lite tryck.spaken rör sig på ventilen men den ändrar inte körriktning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Fredi  
#495211 De va konstigt om spaken rör sig så måste ju även sliden röra sig eftersom spaken är mekaniskt fast i sliden. Danfossventilens interna servotryck är väl 12-13 bar skulle jag komma ihåg? Så dina 16 bar borde räcka. Har du mätt om det kommer någo tryck ut från A eller B porten när du aktiverar?

Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#495241 Jag kan köra framåt men sen går den framåt även om om man vill köra bakåt.Man ser även att spaken rör sig bakåt men för att köra bak måste man trycka ner en golvpedal i bakläge en kort stund

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#507219 Då var det provkört och klart. Tyvärr inga skogsbilder idag. :-bd

kolla länken



https://www.youtube.com/channel/UCnnAl4 ... Ayg/videos
Senast redigerad av Valmet Rollo lör 07 apr 2018, 18:58, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Fredi  
#507261 Du fick ordning på körningen då till slut eftersom det är provkört och klart :-bd

Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#507287 Ja men det har varit mycket testande.Bytte slid samt monterade elstyrd patronventil på P port och lite annat.Sen kanske man inte är någon stjärna på detta området men det blev verkligen bra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

källshult  
#507324 Valmet rollo . Jag har kollat på filmen blir mycket bra kommer du ha stor nytta av i skogen när du kör hypro och slippa hoppa ut och in i traktorn när man ska flytta den . Det var det jag tröttnade på när jag körde niab

Användarvisningsbild

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

JohannesG  
#507336 Lägger in direktlänk till videon, du har råkat länka till kanalen.

Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Blondin 750  
#507357 @Valmet Rollo Riktigt bra maskinkombination du fixat ihop och förfinat, den där skulle nog många vilja ha med sig till skogen. Alla delarna är ju bra var för sig men ingenting är som bekant så bra att det inte går att förbättra! 🛠️ 👍

Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#507364 Tackar för hjälpen med filmen Johannes g
Kört några timmar än bara men nu är positionerigen det man ser fram emot

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

snurra  
#507365 Fräsigt [FLEXED BICEPS]

Avatar Fallback

Re: Ventil radiostyrning Valmet 605

Valmet Rollo  
#551936 Efter lite körning med min uppdaterade gamla Valmet med radiostyrning är detta resultatet.
En enorm skillnad mot att hoppa i o ur traktor hela tiden.Spar bränsle genom att kunna slå av gasen.Ställa in tryckstång för bättre arbetskomfort reglage.Mkt roligare arbete .Effektivare arbete Spar knän o höfter.
:grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).