Föryngring

Ädellövs föryngring vilka sorter.

7 inlägg 4290 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ädellövs föryngring vilka sorter.

Solan  
#493923 Jag är intresserad av att plantera 2 ha ädellövsskog. Min tanke är att plantera ek och fågelbär men inte hur. I grupper eller i rader? Tanken är också att jag vill få upp lite naturligt föryngra björk.
Är detta en helt fel blandning eller vad tror ni.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ädellövs föryngring vilka sorter.

Fredrik Reuter  
#494085 Hej,
Ska du söka stödpengar för detta och sedan hägna?

Personligen är jag sugen på Masurbjörk också, det skulle jag fundera på i kombination med övrigt löv.

Användarvisningsbild

Re: Ädellövs föryngring vilka sorter.

Lursch  
#494183 Vet inte var du bor i landet men bok 90 procent är alltid ett bra alternativ. Har planterat i rader om meters lucka blandat med lind 10 procent
Lind växer relativt snabbt bok o ek mycket långsamt kul om det kommer lite träd medan du väntar på ek eller bok skall växa

Planterade även fågelbär i mitt fall. De skulle växa snabbt men de har växt sämre än boken. Det var mer än tio år sedan Fick tips förra året om fågelbär. Behöver lite mer kalkning än andra träd. Från en skogsmästare. Fick jag denna info. Har inte prövat har bara noterat tipset

Vill du har fågelbär. Det måste vara kalkrikt. Enligt vetenskapen

Björk kommer automatiskt så det kan du låta växa om du vill ha detta framöver

Bor i västra Götaland nära Småland. Bok klarar sig rätt långt upp i landet nu för tiden.

Avatar Fallback

Re: Ädellövs föryngring vilka sorter.

Hanatorp  
#494244
Solan skrev:Jag är intresserad av att plantera 2 ha ädellövsskog. Min tanke är att plantera ek och fågelbär men inte hur. I grupper eller i rader? Tanken är också att jag vill få upp lite naturligt föryngra björk.
Är detta en helt fel blandning eller vad tror ni.


Jag gjorde en ädellövsplantering med hägn 2014 på ett hektar med finjordsrik morän och är väldigt nöjd med den.
Jag satte 750 ek plantor i grupper om 5-7, 1000 fågelbär och 1000 lönnar. Markberedning gjordes med grävmaskin som skapade vegetationsfria fläckar på ca 2 m diameter. Lönn och fågelbär planterades i alla markberedda fläckar med minst ett av varje, i utkanten på fläckar där jag satt en ekgrupp och I fläckar utan ek (ca 50%) sattes lönn och fågelbär ca 5 i varje fläck och alltid av båda trädslagen. I övrigt har riklig självföryngring kommit upp av asp, sälg, björk, rönn och tall.

Resultat så här långt är gott. framförallt eken har gått väldigt bra. Av de planterade 750 har max 5% dött, men eftersom det fanns mycket småplantor av ek i granskogen som var där tidigare så ligger antalet ekar på minst 1000. Både de planterade och de självsådda ekarna ger ett mycket robust intryck och är växtliga.
Fågelbären har ca 80% överlevnad. Fågelbären är väldigt ojämna i sin tillväxt en del står fortfarande och stampar andra är upp mot 3 m höga. Fågelbären drabbas lätt av en sjukdom som ger ett kådaktigt flöde och att bladen blir vridna och konstiga.
Lönnen är den som gått sämst med ca 50% avgång. Lönnen är lite mittemellan ljusfördragande och skuggfördragande. Bäst har lönnen klarat sig där det är skugga från intilliggande bestånd.
Har du tillgång till ekollon för sådd så finns en tysk metod att utnyttja som går ut på att sätta upp små korgar eller lådor ca 2 m ovanför marken. Häll i ekollon och så sköter nötskrikorna om resten.... :-bd

Det är också viktigt att hålla efter konkurrerande vegetationen av t. ex. icke önskat sly, hallon och rallarros som annars kan kväva ädellövsplantorna. Jag har slagit med röjsågen med treuddig klinga med gott resultat.

Om du bor nära Småland kanske du tillhör Skogsstyrelsen i Göteborg? Jag kan i så fall rekommendera dig att kontakta Per-Olof Carlsson på Borås kontoret för rådgivning.

Avatar Fallback

Re: Ädellövs föryngring vilka sorter.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494254
Solan skrev:Jag är intresserad av att plantera 2 ha ädellövsskog. Min tanke är att plantera ek och fågelbär men inte hur. I grupper eller i rader? Tanken är också att jag vill få upp lite naturligt föryngra björk.
Är detta en helt fel blandning eller vad tror ni.

Vad har det stått där tidigare?

Avatar Fallback

Re: Ädellövs föryngring vilka sorter.

Solan  
#494503 Gran G30 bra jorddjup med brunjord konstigt att inte granen växt bättre. Jag bor 1mil öster om Gränna. Tanken med ek och fågelbär är att det förekommer mycket naturligt runt omkring. Har redan fått bidrag väntar bara på avverkningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ädellövs föryngring vilka sorter.

Hanatorp  
#494570
Solan skrev:Gran G30 bra jorddjup med brunjord konstigt att inte granen växt bättre. Jag bor 1mil öster om Gränna. Tanken med ek och fågelbär är att det förekommer mycket naturligt runt omkring. Har redan fått bidrag väntar bara på avverkningen.


Fågelbär kan bli skadade av en sjuka. De avsöndrar ett kådaktigt ämne och bladen blir vridna och konstiga. Jag tror att man rekommenderar glesplantering av fågelbär och att man inte har fågelbär som huvudträdslag. Fågelbäret skjuter när det växt till sig rotskott och det kommer mycket småplantor på det viset.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).