Skogsmiljö och Trädlära

Varning för snöbrott i Dalarna och Hälsingland

5 inlägg 2555 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varning för snöbrott i Dalarna och Hälsingland

Fredrik Reuter  
#493859 Skogsstyrelsen går nu ut med en uppmaning till skogsägaren i Dalarna och Hälsingland att se över sina skogar med avseende på snöbrott. Snöbrott kallas träd som böjs eller knäcks på grund av mycket och/eller tung snö på träden, så kallad upplega.

Hur ser det ut i era skogar, är det problem med snöbrott denna vinter?

https://via.tt.se/pressmeddelande/stora ... Id=2118281

Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: Varning för snöbrott i Dalarna och Hälsingland

isteskog  
#493864 Tack vare tövädret de senaste dagarna ser det bra ut hos mig iaf! Men det var på gång före tövädret med enstaka toppbrott, hade det kommit mer snö i kombination med blåst så hade katastrofen varit nära .... :shock:

Avatar Fallback

Re: Varning för snöbrott i Dalarna och Hälsingland

Blondin 750  
#493925 I min skog i Sörmland så har jag lite problem med toppbrott på en åkerplantering gjord -90 och som gallrats nyligen. Mitt problem verkar vara brist på blåst..... Det verkar som att problemet uppstår när det snöar och blåser måttligt och på de ställen som ligger i lä av stor och lång skog så verkar det som att den grova skogen fungerar som ett snöstaket, det laddar ur snö bakom skogen och där verkar all snö fastna på ungskogen när det inte blåser nåt där. Sen när temperaturen stiger så blir snön hygroskopisk och väldigt tung och sen så är katastrofen ett faktum. Konstigt nog drabbas de grövsta träden värst, inte det slankiga som jag trodde först. Är det någon som har liknande erfarenheter?

Avatar Fallback

Re: Varning för snöbrott i Dalarna och Hälsingland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493946 De grövre kanske har mer grönkrona som det kan fastna snö i?

Avatar Fallback

Re: Varning för snöbrott i Dalarna och Hälsingland

80-90  
#493956 Här hos mej i v Värmland ha det blivit väldigt mycket toppbrott !! Ha räknat till över 100st å det e på ett område på ca 15 ha ! Så nu e det dax å damma av lunningsvinchen !! Det är för mycket snö för can am en

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).