Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

10 inlägg 3067 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

stenberg77  
#493481 går i samma funderingar.. Ska hänga naarvan s23c i nåt trevligare än en patu 595. Jag funderar på 8t med 7,2meters kran, weimer. Jag vill ha ett smalt ekipage, inte bredare än traktorn och vill hellre få elspakar och drivning (för branter) än större lass. Men jag tänker kanske fel. vill gärna hamna under 200tkr också. Jag är imponerad av weimer kranarnas vridmoment, dvs förmågan att dra träd genom av vrida kran. De verkar vara bland de starkare på detta. Viktigt när man skördar tror jag. Eller vad säger ni?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

JohannesG  
#493496 Skall du hänga Naarvan i kranen på kärran gäller det att denna är stabil. Och bredden gör enormt mycket för stabiliteten. Visst stödben, speciellt lavett hjälper mycket. Men de fungerar inte när man kör. Mitt bygge med breddat Weimer boggiställ är 247cm brett. Och det ångrar jag inte en sekund. En smal vagn är smidig, visst, men den är också mer vältbenägen än en bredare.

Vad gäller Weimer så är det helt klart att det är ett billigare märke, och vissa saker hade kunnat varit bättre byggda/skyddade. Exempelvis sitter ramstyrningscylindrarna enormt oskyddat på Weimer, vilket jag inte kan förstå. Har tappat räkningen på alla stubbar och stenar jag hyvlat av med plåten som sitter under mina cylindrar på Mowin. Weimers 12ton är även lite liten enligt mig, både i bredd och lastarea. Annars är Weimer ett bra företag att ha och göra med. Inte alla företag man kan ringa och diskutera med deras VD, Urban.

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

stenberg77  
#493605 Bra input. Jag kanske inte ska vara så rädd för bredd. Hur som helst ringde jag Urban och det verkade som bara största vagnen var lämplig för 7,2 meters kranarna. De andra var inte tillräckligt vridstyva som jag förstod det. Har testat med patu 9t vagnen och 595 kran ikväll. Kranen kändes klen. Gick inte lyfta bom med fullt utlägg, och vippen gick absolut inte lyfta om jag hade utskjutet ute något. Men så är det ju en gammal konstruktion som de har kolven på vippen på den här gamla kran, så den blir väldigt svag... Ett annat problem var att jag inte hade någon fart i hydrauliken, så sågen gick aldrig igång. Någon som vet hur mycket tryck en valtra 6300 ska ge? Man kanske borde kolla på en vagn med hydraulik på en gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

valtra mega  
#493612 Valtra 6300 ger 190 bar om pumpen är i skick

Avatar Fallback

Re: Kärra lämplig för 100hk traktor

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493656 Stenberg: Nu blir ju detta en trådkapning så start gärna en egen. Naarvan väger runt 235 kg dvs sannolikt 150 kg mer än din vanliga grip. Sedan skall du ha kraft kvar att hantera stammen också. Det går sålunda åt en rejäl kran samt en tung och stadig vagn till detta. Aggregatet vill väl ha ca 40l/min och då behöcver du varva upp din traktor rätt ordentligt för att få ut det flödet ur traktorns hydraulik även om pumpen är i gott skick.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

Seb macahan  
#493702 När ska Morgan på K.T.S skogsvagnar, få "cred" för att han alltid tipsar och bryr sig här på forumet. När jag ska byta kran ska jag ge Kts en allvarlig chans. [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

stenberg77  
#493704 Bra kapat där, ber om ursäkt!

Seb, hur fungerar det för dig med Tapion längst ut. Kan du lyfta den då på fullt utskjut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493751
Seb macahan skrev:När ska Morgan på K.T.S skogsvagnar, få "cred" för att han alltid tipsar och bryr sig här på forumet. När jag ska byta kran ska jag ge Kts en allvarlig chans. [emoji6]


Det fick jag ju nu! :-bd
Kul att tjata om saker man tycker är roligt!
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

halvproffs  
#493760
Seb macahan skrev:När ska Morgan på K.T.S skogsvagnar, få "cred" för att han alltid tipsar och bryr sig här på forumet. När jag ska byta kran ska jag ge Kts en allvarlig chans. [emoji6]


Det har han fått av mig för flera år sedan och hoppas jag flera också!
Han är en klippa när vi behöver hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Vagn med Narva i kranen och 100 hk traktor

Seb macahan  
#493841
stenberg77 skrev:Bra kapat där, ber om ursäkt!

Seb, hur fungerar det för dig med Tapion längst ut. Kan du lyfta den då på fullt utskjut?


Kranen orkar lyfta aggregatet utan problem och även hyfsade gallringsträd 15-20cm på fullt utlägg. Men jag skulle inte vilja ha ett tyngre aggregat. Ska jag tipsa och råda i något ska man nog satsa på att ha 100-200kg över i lyftkraft när rotator och aggregat är inräknat. Mitt aggregat väger 285kg har 410kg på fullt utlägg ~+ 125kg (lite osäker på vad som är inräknat i Kesla´s spec). Sen finns det ju förvisso en del skördare som knappt orkar lyfta aggregatet på fullt, men det blir lättare o lägga virke o fälla åt rätt håll om man kan flytta träden stående i aggregatet. Är det något jag saknar med min kran så är det +1,6m :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).