ATV och UTV i skogen

Allroad 500

5 inlägg 4147 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allroad 500

Skrotbenny  
#493050 Hej alla där ute! Min fan införskaffade sig en allroad 500 till gården för att ha i skogen men nu har den börjat dumma sig. Det är ett knackande ljud från motorn låter väldigt obehagligt och den klickar i start relät. Den har alltid fått sin service och är noga skött men min fråga är kan det knackande ljuden vara pågrund av dålig slungkoppling eller kan det vara att startmotorn har gått sönder. Det slutar knacka om man håller den på fullgas. Hoppas någon kan ge mig en ledtråd vad felet kan vara mvh skrotbenny



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Allroad 500

Hammaren  
#493091
Skrotbenny skrev:Hej alla där ute! Min fan införskaffade sig en allroad 500 till gården för att ha i skogen men nu har den börjat dumma sig. Det är ett knackande ljud från motorn låter väldigt obehagligt och den klickar i start relät. Den har alltid fått sin service och är noga skött men min fråga är kan det knackande ljuden vara pågrund av dålig slungkoppling eller kan det vara att startmotorn har gått sönder. Det slutar knacka om man håller den på fullgas. Hoppas någon kan ge mig en ledtråd vad felet kan vara mvh skrotbenny

Jag var till min motorsågsÅF i ett ärende häromdagen och då höll han på att skruva med en Allroad som hade krånglat när den skulle startas, till slut slog den stopp och när han tog bort svänghjulet så var det ett lager där bakom som var tvärslut och ramlat i bitar och lagt sig som stopp i kuggarna på dom andra dreven. vet ej om du har någon nytta av detta./Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Allroad 500

DavidS  
#493137 Det kan vara variatorremmen som "knackar" när man kör lugnt utan något vidare motstånd. Försök lokalisera om ljudet kommer ifrån variatorkåpan, isf är det inget att bry sig om så länge som den driver som den ska.

Avatar Fallback

Re: Allroad 500

Boppen  
#493858 På min polaris slog remmen mot kåpan på tomgång, berodde på att remmen var slut.

Boppen - Polaris 500 -10, variatorrem tar i kåpa

Användarvisningsbild

Re: Allroad 500

Olofzzon  
#499801 Det är stor skillnad i ett metalliskt knackande mot en variatorrem som tar i kåpan.
Lyssa dig till var ljudet kommer ifrån, och när, vilka varvtal, hela tiden osv.

Något som kan knacka på dessa är om man bytt till en annan koppling med bättre grepp i, men då knackar det vid belastning, alltså när maskinen arbetar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).