Det ena projektet är ett autonomt terrängfordon som ska användas som forskningsplattform för att testa olika metoder, teknologier och verktyg gällande bland annat markberedning. Arbetet med plattformen påbörjades 2014 och i årets Siriuskurs har studenterna gjort stora framsteg.
– Den gamla terrängfordonsplattformen vägde ungefär 3,5 ton med en lastkapacitet på 800 kg. Vår maskin är kraftigare och väger 8 ton, har större säkerhet, och kan lasta tre ton. Den har en modulär design, vilket betyder att den kan utrustas med exempelvis olika hjulalternativ och kranar. Med hjälp av bland annat GPS och sensorer ska den kunna ta sig fram på egen hand och undvika hinder. Att utveckla plattformen har tagit mycket längre tid än vad vi trodde, och det är något jag tar med sig som en lärdom för framtiden, säger Axel Wallenberg, som läser femte och sista året på civilingenjör maskinteknik vid Luleå tekniska universitet.
Inom Sirius finns även ett projekt om smartare skogskranar och här skulle det vara intressant att veta mer om vad som kommit fram och hur dessa resultat ser ut i jämförelse med John Deeres IBC.
– Tillsammans med våra medlemmar, forskare och studenter utvecklar vi teknologi för automation av skogskranar. Syftet är att stödja maskinoperatörerna med hjälp av datoriserad robotteknik så de kan arbeta snabbare och effektivare. Aktuell forskning visar att vi kan utveckla och tillverka kranar som kan arbeta självgående med endast liten inblandning från oss människor. Vårt långsiktiga mål är att utveckla fullt automatiserade maskiner, men det är en lång bit kvar innan vi kan utveckla den typen av teknologi, säger Lena Jonsson, projektledare vid Skogstekniska klustret.
Läs mer på Skogstekniska klustrets sajt häreller om Siriusprojektet på Luleå Universitets webb.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto