Gallring

Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

8 inlägg 5868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

Torbjörn Johnsen  
#492061 Skogforsk har i ett nytt projekt utvecklat en modell och en standard för att enkelt flytta beståndsdata från t ex en skördare till en skogsbruksplan. I och med smartare och mer omfattande datainsamling i dagens skogsmaskiner (främst skördarna) så kommer nya behov och möjligheter. Ett sådant exempel är den automatiska gallringsuppföljningen HPR Gallring som Skogforsk tagit fram och som ni kan läsa mer om i tråden Fredrik Reuter - Automatisk Gallringsuppföljning!
HPR gallring fungerar så att skördardatorn använder data för vägträden som en uppskattning av beståndets data och jämför sedan de utgallrade träden mellan vägarna med beståndets data. Det här kan göras genom att datorn håller reda på kranen position. Den vet vilka träd som är vägträd och vilka som gallras ut mellan vägarna. Det här innebär att skördardatorn efter avslutat jobb har mycket bra data om det nygallrade beståndet och det är ju en bra möjlighet att använda den här informationen för att uppdatera skogsbruksplanen.

Behovet av att kunna flytta data mellan olika enheter (maskin, plan mm) är dubbelriktat:
- att använda färsk och verklig data från skogskmaskinen för att uppdatera sin eller företagets skogsbruksplan
- att använda beståndsdata från t ex laserscanning och mata in i en skördardator

Skogforsk har använt sig av den skogliga standarden Forestand.

Skogforsk sammanfattning av projektet hittar ni häroch här finns hela rapporten.

En intressant fråga i sammanhanget som nyligen aktualiserats är vem som äger maskinernas data. Skogsmaskinentreprenörerna vill klargöra äganderätten (och ansvaret) men Skoforsk är bekymrade över att tillgången på data begränsas. Mer om det i tråden Oenighet om äganderätten till skogsmaskinernas data



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492064 En annan fråga i sammanhanget är ju vem som ska ha tillgång till skogsbruksplanen. Om t.ex. Södra har gjort min skogsbruksplan, men när det är dags att gallra så har t.ex. Sydved väldigt bra priser. Kommer då Sydveds entreprenörer åt denna skogsbruksplan, eller blir jag låst till Södra för att detta system ska fungera?

Å vad händer med den nya skogsvårdslagen? Kan det bli så illa att Skogsstyrelsen, och därmed i praktiken även miljörörelsen, plötsligt ska ha full tillgång till denna digitala skogsbruksplan? Det vill inte jag veta av.

Nä, det är nog bäst att köra på det gamla analoga sättet, tills markägaren får full masterkontroll över skogsbruksplanen även i det nya digitala systemet
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

Torbjörn Johnsen  
#494976 Jag hittade ett kort referat på tyska forstpraxis.de från en diskussion i fjol höst. Där sa Vera Butterweck-Kruse (som driver entreprenörsföretaget Butterweck Holzlogistik men som också är ordförande i Deutschen Forstunternehmerverbands (DFUV) vilket kan jämföras med svenska organisationen Skogsentreprenörerna) att Skogsentreprenörerna anser att maskindatan tillhör dem eftersom den genereras av dem, med hjälp av entreprenörernas utrustning som de äger (maskin, dator...).

Hur denna data sedan ska hanteras bör vara en affärsmässig uppgörelse med andra parter som t ex skogsägare eller virkesköpare. Samtidigt uttrycktes väl, med reservation för mina begränsade tyskakunskaper, ett visst tvivel om möjligheten att komma dithän.

Ni som vill läsa den tyska texten hittar den här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

bserv  
#516235
Torbjörn Johnsen skrev:Skogforsk har i ett nytt projekt utvecklat en modell och en standard för att enkelt flytta beståndsdata från t ex en skördare till en skogsbruksplan. I och med smartare och mer omfattande datainsamling i dagens skogsmaskiner (främst skördarna) så kommer nya behov och möjligheter. Ett sådant exempel är den automatiska gallringsuppföljningen HPR Gallring som Skogforsk tagit fram och som ni kan läsa mer om i tråden Fredrik Reuter - Automatisk Gallringsuppföljning!
HPR gallring fungerar så att skördardatorn använder data för vägträden som en uppskattning av beståndets data och jämför sedan de utgallrade träden mellan vägarna med beståndets data. Det här kan göras genom att datorn håller reda på kranen position. Den vet vilka träd som är vägträd och vilka som gallras ut mellan vägarna. Det här innebär att skördardatorn efter avslutat jobb har mycket bra data om det nygallrade beståndet och det är ju en bra möjlighet att använda den här informationen för att uppdatera skogsbruksplanen.



Behovet av att kunna flytta data mellan olika enheter (maskin, plan mm) är dubbelriktat:
- att använda färsk och verklig data från skogskmaskinen för att uppdatera sin eller företagets skogsbruksplan
- att använda beståndsdata från t ex laserscanning och mata in i en skördardator

Skogforsk har använt sig av den skogliga standarden Forestand.

Skogforsk sammanfattning av projektet hittar ni häroch här finns hela rapporten.

En intressant fråga i sammanhanget som nyligen aktualiserats är vem som äger maskinernas data. Skogsmaskinentreprenörerna vill klargöra äganderätten (och ansvaret) men Skoforsk är bekymrade över att tillgången på data begränsas. Mer om det i tråden Oenighet om äganderätten till skogsmaskinernas data


Vem som äger data är intressant att tänka på. Problemet liknar lite det man har i sjukvården - vem äger alla data om patienten - inte självklart. Kan nog finnas en del intressant att lära oss från sjukvården och diskussionerna där.

Avatar Fallback

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

bgsentr  
#516272 Journalerna tillhör väl patienten?
Bör självklart tillhöra markägaren och förbjudet att spara av annan om inte markägaren godkänt detta!

Avatar Fallback

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

bserv  
#516274 Nja det är inte helt självklart
https://sv.wikipedia.org/wiki/Patientjournal
Journalen är ett arbetsinstrument som vårdgivaren är skyldig föra - och som patienten har rätt att läsa. Andra vårdgivare och forskare anses också ha rätt att läsa i journalen.
I skogen är det lite svårare. Där finns ingen lagstiftning om datan, utan många gånger är det nog den som har genererat datan som anser sig äga den - och det är väl inte alltid självklart markägaren får ta del av den - eller?

Avatar Fallback

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

bgsentr  
#516317 Då ska man avtala detta med entreprenören! Eftersom jag betalar entreprenören bestämmer jag villkoren och den som inte går med på det kör inte åt mig punkt

Avatar Fallback

Re: Beståndsdata från Skördaren direkt in skogsbruksplanen?

bserv  
#516326 En sak är ju att jag som beställare av entreprenaden självklart skall kunna avtala att jag skall få del av insamlade data - exvis hpr-filer. Men sedan är det vad entreprenören har rätt att göra med datan. Egen kvalitetsuppföljning och produktionsplanering är nog självklart. Men sedan då? SDC, skogforsk och andra är ju intresserade av data. Hur skall deras användning regleras - jag tror det är där huvuddelen av problematiken ligger.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).