tis 02 jan 2018, 11:10#489462
Torbjörn Johnsen skrev:Jag jobbade ihop med en gammal huggare en gång i början av 80-talet och han hävdade att man aldrig skulle fälla fröträden när det var fruset och att man alltid skulle fälla där det var som tätast med plantor. "Fäller man i en öppning där det står två tallplantor kan man ge sig f-n på att dom ryker men lägg tallen där det är som tätast så gör det inget om det är 30 plantor som går åt h-e." Efter att ha röjt en del tallungskogar som kommit upp under fröträd är jag nästan beredd att hålla med.
Helt klart ska man lägga dem där det finns gott om plantor.
Men som jag skrev tidigare ta dem i tid. Varje år som de överhålls ökar plantskadorna exponentiellt. När plantorna är 15-20cm ska man göra sig beredd att ta fröträden, vid halvmetern ska de ner, kommer över metern är det panikåtgärd, väntar man ytterligare så blir det plantmassaker.
En planta på under halvmetern tål förvånansvärt mycket stryk. Man kan till och med hitta överlevare i skotarspåret, något som är helt omöjligt med en meterstor planta.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor