Skogsröjning

Röja på svärfars mark

10 inlägg 5783 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röja på svärfars mark

Nicke78  
#488347 Hej. Vi ska köpa svärfars mark i vår men redan nu suger det i mig att börja röja. Har ca10 hektar att gå igenom. Får man börja röja utan körkort? Har inget motorsågs/röjkort. Vilken försäkring behöver jag isåfall? Hade vart finemang att kunna starta upp snart när jaktsäsongen börjar lida mot slutet.
Mvh Nicke



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja på svärfars mark

tallen100  
#488350 Du behöver inget kort för att röja.

Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Nicke78  
#488357
tallen100 skrev:Du behöver inget kort för att röja.


Tack tallen! Trodde nästan det [emoji2] lusläser alla trådar här nu för att lära mig mer om skogsskötsel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja på svärfars mark

husqvarna_med_sthil  
#488417 Skickar in den här länken till dig om du skulle ha missat detta, finns en del att läsa och förkovra sig i.
https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/roja/

Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Nicke78  
#488420
husqvarna_med_sthil skrev:Skickar in den här länken till dig om du skulle ha missat detta, finns en del att läsa och förkovra sig i.
https://www.skogskunskap.se/skota-barrskog/roja/


Tack så mycket [emoji106][emoji2]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Älgfoderodlare  
#488423
Nicke78 skrev:Hej. Vi ska köpa svärfars mark i vår men redan nu suger det i mig att börja röja. Har ca10 hektar att gå igenom. Får man börja röja utan körkort? Har inget motorsågs/röjkort. Vilken försäkring behöver jag isåfall? Hade vart finemang att kunna starta upp snart när jaktsäsongen börjar lida mot slutet.
Mvh Nicke


Var i landet ligger marken ? Trädslagsfördelning ? Ålder på ungskogen ? Vilttillgång/betestryck ?

Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Nicke78  
#488439
Älgfoderodlare skrev:
Nicke78 skrev:Hej. Vi ska köpa svärfars mark i vår men redan nu suger det i mig att börja röja. Har ca10 hektar att gå igenom. Får man börja röja utan körkort? Har inget motorsågs/röjkort. Vilken försäkring behöver jag isåfall? Hade vart finemang att kunna starta upp snart när jaktsäsongen börjar lida mot slutet.
Mvh Nicke


Var i landet ligger marken ? Trädslagsfördelning ? Ålder på ungskogen ? Vilttillgång/betestryck ?


Vi har marken i södra kronoberg, mitt i gudrunland så det är röjning på gudrunhyggen så skogen är 10-12år. Blandad skog, mkt björk med gran o tall under. Gott om älg på marken, lite mindre rådjur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488453 Se till att din svärfar har medarbetare försäkring! Den är bra och ha om olyckan är framme! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Älgfoderodlare  
#488614
Nicke78 skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Nicke78 skrev:Hej. Vi ska köpa svärfars mark i vår men redan nu suger det i mig att börja röja. Har ca10 hektar att gå igenom. Får man börja röja utan körkort? Har inget motorsågs/röjkort. Vilken försäkring behöver jag isåfall? Hade vart finemang att kunna starta upp snart när jaktsäsongen börjar lida mot slutet.
Mvh Nicke


Var i landet ligger marken ? Trädslagsfördelning ? Ålder på ungskogen ? Vilttillgång/betestryck ?


Vi har marken i södra kronoberg, mitt i gudrunland så det är röjning på gudrunhyggen så skogen är 10-12år. Blandad skog, mkt björk med gran o tall under. Gott om älg på marken, lite mindre rådjur.


Vad har ni för tankar om produktionsmål ? Jag kan väl tänka mig att i ert stormbenägna område borde väl blandskogar vara att föredra. Hur tänker ni ang. Björken ? Jag stamkvistar ju även Björk och nu senast läste jag en studie ang. just stamkvistning av Björk. Där man sett att den får bättre virkeskvalitet om man stamkvistar. Och jag har ju även en del skärmar där just främst Gran men även Tall går skapligt bra under skärm. Så ett tips kan ju vara att inte röja bort all björk utan spara för ökad stormfasthet o framtida bättre virkeskvalitet via stamkvistning som ett komplement. Har man sen bra boniteter kan ju även en inte allt för hård röjning ge högre uttag i ev. mindre men tätare gallringar med bibehållen stormfasthet av Tall o Gran under längre tid, om man är självverksam.

Användarvisningsbild

Re: Röja på svärfars mark

Nicke78  
#491351 Vi kommer nog att ha ett blandbestånd av gran, tall o Björk. Kommer nog att röja försiktigt till att börja med. Blir första rundan ut i morgon i en liten plantering. [emoji2] ser fram emot några timmar där i morgon om vädret tillåter.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).