Servicebyggnader

Väggmaterial

19 inlägg 11282 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Väggmaterial

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485069 Tänkte fina till i verkstan och sätt skivor på väggen. Dubbelgips känns överkurs då jag inte kommer att svetsa. På sin höjd kanske vinkelslipen åker fram en enstaka gång.

Fundera på att sätt enbart OSB(vill ha en bra vägg att fästa saker i framöver). Någon som har erfarenhet av detta? Blir det som att gå in i en fjällstuga så man måste vitmåla skivorna?

Eller ska man släng på en gips också och vad skulle det få mer effekt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Väggmaterial

Skogshuggarn  
#485071 Blir väggplåt för min del - färdiga längder. OSB bakom så man kan dra fast lite grejs på väggarna.

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

erikl  
#485073 Gips och vitmåla skulle jag göra för att få det extra ljust. Tycker det alltid är för mörkt oavsett belysning.

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

Flu  
#485075 OSB och gips. Sedan vitmåla. [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

snurra  
#485077 Har ljusgrå tp plåt

Användarvisningsbild

Re: Väggmaterial

Skogshuggarn  
#485079 Finns/sett de som bara målar OSB´n också. Duger det i en utbildningslokal så?,,,

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485081 Våga vägra OSB, det är ju ingen vidare produkt tycker jag. Har själv kört med plywood eller råspont bakom gips, tycker det blir bäst. Nån krona mer, men gör man ändå jobbet så tycker jag det är värt det. Sedan en ljus färg, vitt är billigast.

Användarvisningsbild

Re: Väggmaterial

Skogshuggarn  
#485084
björken skrev:Har själv kört med plywood eller råspont bakom gips, tycker det blir bäst. Nån krona mer, men gör man ändå jobbet så .
Hur många kronor mer?. 50-70:- per skiva?, Det drar fort pengar om man bygger "hall".

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485089
Skogshuggarn skrev:
björken skrev:Har själv kört med plywood eller råspont bakom gips, tycker det blir bäst. Nån krona mer, men gör man ändå jobbet så .
Hur många kronor mer?. 50-70:- per skiva?, Det drar fort pengar om man bygger "hall".


Beror ju på var man handlar, men OSB kanske 30:-/m2, Plywood ca 50:-/m2, så för innerväggar i en 10*10*4 hall så skiljer det 3200 kr.

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485093
Skogshuggarn skrev:Blir väggplåt för min del - färdiga längder. OSB bakom så man kan dra fast lite grejs på väggarna.

Låter snyggt men lämpar sig inte här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485096 Men verkar som gips kanske är idé att lägga på.
OSB är redan inhandlat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

Simon.M  
#485182 Har du bra med isolering behövs inte dubbgips räckte med ett lager hos mig men var tvungen att ha dubbelt i taket

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

JacobCarlson  
#485674 Om man tänker brandsäkert har jag för mig osb är ca 15 minuter och gips ca 20 minuter. Så ingen större skillnad alltså.

Estetiskt är ju osb ingen höjdare men lite färg löser det mesta om man inte är så noga.

Att ha annat än osb bakom gips, tex plywood eller råsppnt, anser jag vara HELT i onödan. Det hänger mer på infästningen tycker jag. En grovgängad skruv håller bra i osb. En molly i enkelgips klarar ju typ 25 kg eller nåt! Sen självklart om man ska ha något riktigt tungt så kan man ju alltid kottla lite extra så brukar det funka.

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485822 Försäkring godkänner väl inte plåt, blir lika varmt på baksidan plåten. Råspont eller skivor och gips .

Avatar Fallback

Re: Väggmaterial

Simon.M  
#485914 Vet inte hur det är med plåt på väggen men i taket kunde jag lägga ett lager gips sen gipsremsa eller nått liknande obränbart som distans sen plåt på det istället för 2 lager gips var tydligen vanligt enligt försäkringsgubben.men om det skulle bli billigare med lackad plåt istället för målad gips vet jag ej

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).