Avverkning (slutavverkning)

Brister i traktdirektiv irriterar och kostar pengar

3 inlägg 2774 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brister i traktdirektiv irriterar och kostar pengar

Torbjörn Johnsen  
#484279 Skogforsk har tillsammans med Linneuniversitetet i Växjö intervjuat 80 skogsmaskinentreprenörer för att ta reda på hur branschens s k traktdirektiv fungerar. Traktdirektivet är ett dokument med information och dokumentation om avverkningsuppdraget som ska utföras. Det utfärdas av virkesköparen (skogsbolag, förening eller annan virkesköpare) och lämnas till entreprenören.

Enligt entreprenörerna brister direktiven i många olika delar och är ibland inte kompletta förrän alldeles innan eller till och med efter att arbetet påbörjats.


De intervjuade anger att de största bristerna avser information (eller avsaknad/felaktig sådan) om förröjning och avläggsplatser. Enligt SkogForsk visar andra studier på att förröjning inte har så stor inverkan på produktionen:

Andra studier visar att förröjningen sällan påverkar prestationen så kraftigt att kostnaden för åtgärden kan räknas hem. Därför är det intressant att den toppar listan över brister. Kanske vore det effektivare att ge entreprenören ett prispåslag vid genomsnittligt besvärande underväxt, för att kompensera för den ökade arbetssvårigheten.


En intressant fråga i sammanhanget tycker jag är i vilken mån skogsägaren får tillgång till eller information om traktdirektivet? Traktdirektivet ska ju spegla virkesköparens uppgörelse med skogsägaren. En "kvalitetssäkring" i den relationen skulle ju kunna vara att traktdirektivet även förmedlas till skogsägaren. Är det någon som vet om det förekommer idag? Är det en bar eller dålig idé att traktdirektivet delas med skogsägaren?

Läs mer om Skogforsks rapport här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Brister i traktdirektiv irriterar och kostar pengar

Bax  
#484289
Torbjörn Johnsen skrev:...Är det en bra eller dålig idé att traktdirektivet delas med skogsägaren?

Läs mer om Skogforsks rapport här.


Det vore väl en fullt naturlig sak att man som beställare får se traktdirektivet innan skördaraggregatet börjar jobba.
Känns lite som att leja en arkitekt att rita sitt hus men inte få se ritningarna förrän snickarna satt igång, och knappt ens då.

Avatar Fallback

Re: Brister i traktdirektiv irriterar och kostar pengar

alias  
#484319
Torbjörn Johnsen skrev:Skogforsk har tillsammans med Linneuniversitetet i Växjö intervjuat 80 skogsmaskinentreprenörer för att ta reda på hur branschens s k traktdirektiv fungerar. Traktdirektivet är ett dokument med information och dokumentation om avverkningsuppdraget som ska utföras. Det utfärdas av virkesköparen (skogsbolag, förening eller annan virkesköpare) och lämnas till entreprenören.

Enligt entreprenörerna brister direktiven i många olika delar och är ibland inte kompletta förrän alldeles innan eller till och med efter att arbetet påbörjats.


De intervjuade anger att de största bristerna avser information (eller avsaknad/felaktig sådan) om förröjning och avläggsplatser. Enligt SkogForsk visar andra studier på att förröjning inte har så stor inverkan på produktionen:

Andra studier visar att förröjningen sällan påverkar prestationen så kraftigt att kostnaden för åtgärden kan räknas hem. Därför är det intressant att den toppar listan över brister. Kanske vore det effektivare att ge entreprenören ett prispåslag vid genomsnittligt besvärande underväxt, för att kompensera för den ökade arbetssvårigheten.


En intressant fråga i sammanhanget tycker jag är i vilken mån skogsägaren får tillgång till eller information om traktdirektivet? Traktdirektivet ska ju spegla virkesköparens uppgörelse med skogsägaren. En "kvalitetssäkring" i den relationen skulle ju kunna vara att traktdirektivet även förmedlas till skogsägaren. Är det någon som vet om det förekommer idag? Är det en bar eller dålig idé att traktdirektivet delas med skogsägaren?

Läs mer om Skogforsks rapport här.


Självklart skall det stå med under "övrig information/noteringar" i kontraktet att markägaren skall godkänna traktdirektivet innan avverkningen får påbörjas (har själv gjort så). Jag vill ha med det för att kunna styra val av basvägar, upplag och önskemål om utformningen av detaljhänsynen inom trakten. Likaså vill jag kontrollera att inspektorn/inköparen har skrivit med i traktdirektivet att jag som markägare vill bli kontaktad innan avverkningslaget anländer på fastigheten.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).