Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Pumpbyte i fält 911.5

7 inlägg 4308 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pumpbyte i fält 911.5

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483123 Ja då var stunden inne... Pumpras på min kära 911, höll endast 18068 tim ;-)
Pumpen skar fast i max utvinklat läge så den dog som en sten när kollegan kapade ett träd...
Nå var dit och i konstaterade efter div tips av mina komatsu vänner att det var pumpras...
Direkt man vred på nyckeln byggde den upp 100 bars tryck så den gick ju inte ens i gång...
Kul pumpbyte ute i fält :-)
Då fick vi ett tips att det borde gå att få igång den om vi kopplar ihop tryck och returslangarna innan aggregatet så oljan bara går runt runt, sedan borde vi få upp tryck för att kunna köra till väg om vi stryper flödet lite lagom med avstängningskranen på huvudbommen, sagt och gjort det funkade, jag kröp fram till vägen stannade vid vägen och inväntade trailer....
Sen efter vi ätit lite mat och trailern kom och fällde ner ramperna så tog jag mig inte ur fläcken, 2 bars hydraultryck räcker inte ens för att få upp stegen...
Så nu var det definitivt det blir pumpbyte i fält och dom lovar -20 grader... Jaja är bara ta tjuren i hornen och göra det som ska göras.
Så på tisdag morgon i 18 minus började vi med att göra en stor jäkla eld vid maskinen, sen började vi riva ur grejerna och hann tom få dit den nya pumpen och även byta fiberdrevet sen avbröt vi när klockan blev närmare kl 18.
Sen nya tag och ny eld igår och fortsatt återmontering av alla grejer, kan meddela av grovslangarna till pump och drift är lite småtjuriga att få dit, men det gick och kl 17 startade vi och allt fungerade som tänkt, körde ett par timmar under kvällen utan störningar, man har ju lite skräck för om det farit skräp nånstans, så vi hoppas vi klarar oss från det.
Stor eloge till Hasse och Daniel på komatsu som jobbat på utan sura miner eller klagomål trots kyla och mörker :-)

pumpbyte.JPG
DSC_0032.JPG
DSC_0029.JPG
DSC_0036.JPG
mms_20171129_193329.jpg




   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Pumpbyte i fält 911.5

Fredrik Reuter  
#483125 Wow!
Imponerande jobb!
Det kan vara lite smågrinigt när det blir så kallt, har testat på det någon gång och det blev att ha bilen på tomgång och stoppa in fingrarna i defrosterspjällen mer än en gång.

Starkt jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Pumpbyte i fält 911.5

Kse  
#483127 Bra jobbat! :-bd
Gjorde liknande operation på Ponssen förra vintern.

Användarvisningsbild

Re: Pumpbyte i fält 911.5

Camaro1969  
#483129 tyckte det va drygt å byta startmotorn i -30 men hatten av för detta projekt!

Avatar Fallback

Re: Pumpbyte i fält 911.5

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483145 Är killarna på komatsu som ska ha den stora elogen, jag har mest varit med och hjälpt till så gott man har kunnat....
Kylan gick rätt bra att hantera ändå, brasan och en värmekanon i bukplåten gjorde det hela bättre. Och så hade vi ju en varm koja att gå in och äta i och koka lite kaffe....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpbyte i fält 911.5

skogsjan695xl  
#483161 Se det positiva. Nu går förhoppningsvis maskin utan pumpras 18.000 timmar till.
Kanske blir maskinbyte innan 36.000

Avatar Fallback

Re: Pumpbyte i fält 911.5

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483169 Jo det vet man ju om när den gått så mycket att det kommer såna här saker, senast förra veckan satt vi och pratade om att man kanske borde fara in och byta pump och fiberdrevet... Men men blir ju ofta så att man mest funderar på det, och så är man lite kluven om man ska byta nytt eller köra ett tag till, nu kanske man kör ett tag, i övrigt är den i riktigt bra skick och går som en klocka...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).