Skogsmiljö och Trädlära

Träd i kruka över vintern

11 inlägg 4951 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träd i kruka över vintern

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480110 Hej alla trädlovers.

Köpte en klotsyren och ställde i kruka utanför entren.

Bild


(arkivbild, samma sorts träd men i en kruka.)

Hur skall man göra för att den skall överleva vintern? Plantskolan föreslog att isolera krukan, det skull ge den större chans. Typ frigolit under, och liggunderlag runt om krukan. Hur gör ni trädgårdsexperter? Normalt överlever mina skogsträd vintern utan hjälp, så är lite tom på idéer.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd i kruka över vintern

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480111 Gräver ner kruka och allt!

Avatar Fallback

Re: Träd i kruka över vintern

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480112 Intressant approach! Jag tycker det är konstigt att det skulle hjälpa, det blir väl frysta rötter ändå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd i kruka över vintern

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480113 Du kan kolla vilken plantskola som helst att de vinterförvarar inte plantor under -3 grader och i marken blir det inte det med snö på marken är du orolig för för lite snö lägg frigolit på marken med du slipper då springor då når inte kylan in. Klarar den för övrigt kyla så är detta inget problem med tex oliver och citrus plantor är det bättre att sätta kyligt och inget ljus.

Avatar Fallback

Re: Träd i kruka över vintern

jannee  
#480114 Har du ingen frigolit, ös upp en lövhög runt stammen, löv har en vidunderlig förmåga att isolera.
Vill du anstränga dig mer lägger du en ett plastskynke över löven , då kommer löven att förbli torra och isolerar ännu bättre.

Användarvisningsbild

Re: Träd i kruka över vintern

JensSkoog  
#480131 Det som "mördar" sådana träd är att marken är frusen när solen väcker stam
och grenar när våren kommer, så allt som kan göra att man undviker tjäla på roten är bra.
Skulle dock inte ha frigolit under kruckan, då den spärrer för jordvärmen som kommer upp.
Senn är ju en krucka inte bästa genom en vinter. Skulle heller
tagit ut den av kruckan och grävd den ner och gett den skydd med frigolit/löv eller annat.

Avatar Fallback

Re: Träd i kruka över vintern

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480134 Vad tror ni om skuggväv på kronan? Det är ju ett litet träd, borde funka. Sen så stpr det i ett innerhärn vid huset, tror att marken inte fryser där om det inte blir -15 eller så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd i kruka över vintern

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480138 Tjälat jord blir inte 15 minus med förna, snö mm! Det är en av anledningarna man stampar vinterväg för att få upp vatten i snön. Tjälen blir då djupare. Det är extremt sällan du får tjältorkning på växter i jorden men vanligt i krukor och pallkragar sån kan bli både 10 och 20 grader kalla. Gå på Jensskog och mitt eller tillsammans med Jannee så blir det bra. :-BD

Avatar Fallback

Re: Träd i kruka över vintern

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480139 Fast jag vill ju ha den vid dörren där den står nu! Och gräva är jobbigt... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träd i kruka över vintern

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480140 Ska du bara ha den över vintern i marken sätt den då i skuggigt läge så slipper du väv mm.

Avatar Fallback

Re: Träd i kruka över vintern

jannee  
#480145 Köp en rulle glasull och sno det runt krukan, täck sedan med en plastskynke, jordens värme kommer förhoppningsvis förhindra att rötterna fryser.
Annars har du väl några gamla mattor, filtar eller täcke. Normalt räcker det med ett sådant och plast över som både vind och vattenskydd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).