Skogsnyheter

Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

18 inlägg 9326 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Fredrik Reuter  
#478708 Svt rapporterar nu om en olycka där en person ska vara fastklämd mellan ett träd och en skogsmaskin i skogarna kring Ullared i Halland.

https://www.svt.se/nyheter/man-fast-mel ... och-maskin

Är det någon som har mer info så får ni gärna lägga in det här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Fredrik Reuter  
#478724 Olyckan skedde långt in i terrängen och personen skadades svårt.

http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.4778957

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478725 Hoppas han har tur i oturen!

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Göt  
#478730 Håller tummarna för att det går bra för personen ifråga #:-s

Avatar Fallback

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

bgl  
#478771 Tyvärr och med tankar till anhöriga.
Länk till Hallandsposten: http://www.hallandsposten.se/nyheter/ha ... -1.4778957

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Göt  
#478772 Det var tragiskt, tänker på anhöriga

Avatar Fallback

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Umea  
#478776 Så fruktansvärt tragiskt !

Mina tankar går till hans anhöriga.

En olycka händer så snabbt.

Va rädd om er !

Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Fredrik Reuter  
#478848 SR Sjuhärad rapporterar också om den tragiska händelsen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6809845

Det kanske verkar lite makabert att jag startar en tråd om detta från första början men jag tycker det är viktigt att belysa att skogsarbete kan vara mycket farligt och kan vi bli informerade och diskutera kring det kanske vi tillsammans kan hjälpa till och förhindra olyckor framgent...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

anersimyra  
#478854 Vad som har hänt här vet vi som sagt var inte. Annars är det lätt hänt att olyckan kan vara framme när man går och manuellhugger gemensamt med en maskin. Trots att man tycker sig hålla behörigt avstånd är det lätt att missa att ta hänsyn till liggande virke som maskinföraren inte ser och kör på. Jag själv, och flera jag känner har vid några tillfällen varit riktigt nära att klämmas i just sådana situationer.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

rejser  
#479794 En av huggarna som brukar hugga hos oss, en av dom mest rutinerade här nere. Både på manuell-huggning och skotar-körning.
Väldigt sorgligt när beskedet kom, väldigt trevlig kille.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479799 Det jag vet är det en entreprenör som kör när Söd*a! Och det stod på deras interna nät att de får hjälp både psykiskt och juridiskt! Detta har jag inte sätt tidigare. Men det var väl efter olyckan utanför Alvesta som de ändrade sig och var bättre i olyckan utanför Nybro! Hur som ska inga behöva dö på,sitt jobb!

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

barka  
#479952 Jag slapp undan med revbensfraktur när jag klämdes mot ett träd av min lilla skogsmaskin, en s k järnhäst av den nyare modellen med krokig styrstång. Jag gick baklänges i trång terräng med fullt lass och min rygg stötte emot ett grovt träd. Järnhästen är som en motoriserad skrinda och styrstången har gasreglaget på undersidan av stången man håller i, och en nödstoppsknapp längst fram på styrstången. Tanken hos konstruktören var säkert att i en situation som den jag råkade ut för, skall nödstoppen träffa mig först och stanna maskinen. Det hade den också gjort, -om jag varit dvärgväxt, någon meter hög, och styrstången därmed hållits vågrätt, eller nästan vågrätt. Nu är jag 180 cm och stystången är i ungefär 45 graders vinkel när jag går. Därför var inte nödstoppen det som först nådde bröstkorgen, utan gasreglaget var längst fram och blev den del som först nådde bröstkorgen så att motorn varvade upp istället för att stoppas. Styrstången trycktes med full kraft mot revbenen och jag fick en tanke om att den når strax ryggkotorna -från fel håll. Jag räddades av att det var vinter och jsg var klädd i kraftig jacka av bävernylon. Dess yta är ganska hal och när de nedersta revbenen vek sig, gled styrstången uppåt så att gasreglaget frigjordes och maskinen stannade. Jag kände att jsg var på väg att svimma, men stressen gav ett adrenalinpåslag så jag kunde springa hem och ringa ambulansen.
Jag såg olyckan som en följd av ett konstruktionsfel och skrev till företaget och beskrev händelsen men fick inget svar.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

ÅsaNisse  
#479964 Skicka en skrivelse till arbetsmiljöverket. Om inte företaget vill engagera sig så ska dom bli påminda om sitt ansvar att se till att liknande olyckor inte kan hända. Det blir kanske lite kostsamt att bygga om alla levererade maskiner, men det kan bli resultatet av en sådan anmälan.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

Sture Andersson  
#480024 Vet inte om det hör hemma här men tänkte berätta om ett tillbud som hände mig i helgen ,har huggt i skogen privat sen början på 80 talet och detta har aldrig hänt mig förut .Jag fällde björkar utmed en kant fick dra dom med vajer för att dom inte skulle falla ut i en plantering .Tog en hög stubbe på grund av taggtråd ,björken fall och träffade en annan björk 8-10 m bort ,björken jag fällde hade en klyka ,och träffade den andra björken rakt i klykan ,Och då gick brytmånen av och björken gled av stubben rakt bakåt ,varvid björken kom bakåt som en kanonkula och flög förbi mig innan jag fattat vad som hänt .Det gick bra men blev regällt rädd och tänkte på vad som kunde hänt om jag inte stått vi sidan .

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd mellan träd och skogsmaskin Ullared

anersimyra  
#480027
barka skrev:Jag slapp undan med revbensfraktur när jag klämdes mot ett träd av min lilla skogsmaskin, en s k järnhäst av den nyare modellen med krokig styrstång. Jag gick baklänges i trång terräng med fullt lass och min rygg stötte emot ett grovt träd. Järnhästen är som en motoriserad skrinda och styrstången har gasreglaget på undersidan av stången man håller i, och en nödstoppsknapp längst fram på styrstången. Tanken hos konstruktören var säkert att i en situation som den jag råkade ut för, skall nödstoppen träffa mig först och stanna maskinen. Det hade den också gjort, -om jag varit dvärgväxt, någon meter hög, och styrstången därmed hållits vågrätt, eller nästan vågrätt. Nu är jag 180 cm och stystången är i ungefär 45 graders vinkel när jag går. Därför var inte nödstoppen det som först nådde bröstkorgen, utan gasreglaget var längst fram och blev den del som först nådde bröstkorgen så att motorn varvade upp istället för att stoppas. Styrstången trycktes med full kraft mot revbenen och jag fick en tanke om att den når strax ryggkotorna -från fel håll. Jag räddades av att det var vinter och jsg var klädd i kraftig jacka av bävernylon. Dess yta är ganska hal och när de nedersta revbenen vek sig, gled styrstången uppåt så att gasreglaget frigjordes och maskinen stannade. Jag kände att jsg var på väg att svimma, men stressen gav ett adrenalinpåslag så jag kunde springa hem och ringa ambulansen.
Jag såg olyckan som en följd av ett konstruktionsfel och skrev till företaget och beskrev händelsen men fick inget svar.

Jag har råkat ut för exakt detsamma med en järnhäst, skillnaden är dock att jag inte skadades av händelsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).